الأب.. أصل الحياة.. كل الوجود وأغلي ما فيه، أبي وأبيك وكل أب يقدر هذه النعمة الإلهية الربانية الممتدة من السماء إلي الأرض والمتجسدة في هيئة رجل .. يشكل المعني الحقيقي للأبوة.. هو كل الحياة بالنسبة لأبنائه، هو القدوة والمثل والنموذج.. هو الحنان والعطاء والسند والظهر.. هو كل شيء جميل تتفتح عليه أعيننا ونحن بعد صغار ونكبر وتكبر معنا هذه القيمة التي لا يضاهيها في الكون أي شيء. مطربينا الأعزاء.. والذين هم بدورهم مع الشعراء والملحنين وصناع الموسيقي بشكل عام .. لم يكونوا أبداً علي بعد من هذه المعاني.. بالعكس.. فقد اهتموا بقيمة الأب وتغنوا له بأرقي وأرق المفردات وأجمل وأصدق المعاني.. سواء ليعبروا له في حياته عن حبهم وامتنانهم له أو لرثائه وابداء مدي الحزن لفراقه عندما يودع الحياة، حتي أن بعض الأغنيات جاءت قادرة تماما علي انتزاع الدموع من القلب قبل العين. .. في السطور القادمة نستعرض أهم ما قدمه مطربونا الأعزاء للتغني بقيمة الأب ومن ثم نتوجه لمجموعة من المتخصصين لنسألهم .. هل كانت هذه الأغاني علي عميق أثرها الإنساني كافية من الناحية الكمية للتعبير عن هذه القيمة العليا في الحياة؟
وتقول فايزة أحمد فى أغنية بعنوان «تعالى لى يا أبا»
حاسة أنى وحيدة وحيدة
وفى دنيا بعيدة بعيدة
ولا حدش جنبى من كل حبايبى
ولا حيلة لقلبى غير التنهيدة
تعالى لى يا ابا تعالى تعالى لى يا ابا
الدنيا اما تضيق حواليا و تغمى عنيا
بحلم بسنين حلوة هنية وانا لسه صبية أيام الفرح ولياليا
أيام وردية وانت بتدعى لى وترقينى ماحدش يفرح فيا
تعالى لى يا يابا تعالى لى واحمينى بعطفك
تعالى لى بحبك وحنانك وبكل عواطفك
محتاجة اطمن بوجودك وارتاح على كتفك .
ويقول الدويتو: حميد الشاعرى و سوزان
روحى استندت عليك
للعيلة ربى يخليك
نتمنى نقبل ايديك
يا أبوي يا أبوي يا أبوي
أيام عمرى تناديك يا أبوي
مجروح قلبى يلاقيك يا أبوي يا أبوي
يا أبوي
هى :
برضاك نسعى ما نغيب يا أبوي
ودعاك شمعة ما تدوب يا أبوي
محتاج تعطى و تجود يا أبوي
بالخير ديما موجود يا أبوي
وتغنى إليسا لوالدها الحقيقى واسمه «زكريا» قائلة :
زكريا ..بهدى لعيونك فرحتى و دمعاتى فى عنيا
لو اغنى ليك ما يكفنيش ١٠٠ ألف أغنية
زكريا
والله واحشنى و بدوب
والعشق فيك غية
علطول فى سيرتك
ياللى صورتك
باينة اهى عليا
واحشنى أيام البلد
بيتنا اللى فى الضاحية
الذكرى بتعيش للابد
بين القلوب تحيا
يا أبويا يا أبو المغرمين
فاكر ليالينا
علطول فى بالى وف خيالى
نايمة أو صاحية
ويقول هاني شاكر فى اغنية بعنوان «ابويا»:
بويا اللي عليه مسنود
حنان قلبه مالهوش حدود
كبرت ولسه من عطفه وكاني من ساعات مولود
أبويا ده قصة وحكاية
سنين تعبه بلا نهاية
وعـن طيبته هقول ايـه ده جسر بالوفاء ممدود
أبويا وعزي من خيره
جناح حوط على طيره ، أنا اللي كفاية من
غيره ما كانش هيبقى لي وجود ابويا في الوفاء نـادر وحتى وهو مش قادر
اقول عايز يقول حاضر ويفتح كل باب مسدود أقول ارتـاح .. يرد يقول و تيجي ازاي وانا المسؤول ؟ ويرجع كل يوم مهدوم وأقول له يا ابويا حملنى و هات م الشيله شيلنى لامتى يا ابويا هتشلني ؟ يقول طول ما انا موجود
و يغنى محمد فـؤاد لـلأب اغنيه بعنوان «واحشني يابا» و يقول :
واحشني يابا ووحشني حسك من يوم غيابك ناقصنى حضنك
في الدنيا مين اللي يعوضني خوفك عليا مين كان ليا صاحبي وكان لي ظهري
حسيت غيابك عني كسر لى ضهرى
كـان طلبه مني ادفــع عمري واشـوفـه لو
ساعتين نفسي اسمعك بتنادي اسمي واحكي
معاك واشكى لك همي يا أبويا ريحتك لسه ف بيتنا
شايفك في كل مكان لسه الحاجات
مطرح ما سايبها لبسك وساعتك وانت شايلها
لمتنا يابا بتسأل عليك مشتاق في حضنك انام
و يقول إيهاب توفيق :
الاقي مين من بعدك أنت يسأل على؟
أروح لمين اشكيله همي ويشيل شويه؟
هم السنين بقى فوق كتافي بين يوم وليله أبويا وامي يا زمان حلمك على
حضنك كــان بيساع مـايـين وواخـدنـى
لـوحـدي ، ده انــا على حسك عشت سنين دلوقتي لوحدي ،انت الضحكة اللي راحت مني وسيبة مكانها جراح
قسمه وغصب ومـش بايديا هامشيها
لوحدي ، روحي رايحه و غايبه مني
دنيا شايله وعينها منى سنىبعد ابويا ببقا ماشي شكلي ما بيشبهش
قدري من الغاليين حرمني والفراق منهم ظلمني
يا دنيا حرام كفاية مره قسوة ومرة حنى .
وفى إطار مسلسل «رحيم» نستمع لأغنية رائعة بصوت مدحت صالح مع مشاهد تجمع ياسر جال الابن وحسن حسني الاب وأغنية اسمها « انا ابن ابويا» وتقول كلماتها :
انا ابن أبويا واموت لو شفتك يوم محني ده أنا ابن ابويا تعبك وجعك يذبحني
لا عاش ولا كان اللي يخليك يابا في حياتي
تتوجع ، ده انا باسمك وعلى حسك بتباهى و بتعوج
ابـــوس إيـــدك وابـــوس رأســـك وأعيش
خدامك ومداسك لو كنت يـوم قصرت يابا سامحني يابا
سامحني انا ابن ابويا لو شفت خير في الدنيا يابا انت
اللي عملته وقريت كتاب الحياه ومنك اتعلمته أنا لما قولت يا سند وقفلى ابويا وعند وشال
همي وريحني وريحني
و فى اغنية تجسد مشاعر الابـوة بصدق شديد غنا احمد مكى من كلماته وألحانه أغنية بعنوان « اغلى م الياقوت « يناجى فيها ابنه قائا :
يوم ميادك
يوم ما للدنيا انت جيت
حيطأول عاقتى بيك صوتك ما بينى و بينك
سمعت صـوتـك اتلخبطت استغربت اتشديت
قلبى اتنفض بين ضلوعى و م الفرحة بكيت سرحت فيك ساعات فيك منى كتير حاجات يا رب يا كريم هدينى لسكة تربيته على الشيى السليم وأنا أوعدك يا رب هاكونله احسن اب لما بحضنك و احس بدق قلبى جنب قلبك ١٠٠ ف ال ١٠٠ ماحبتش حد ادك لما ابطل امشي لوحدى خطوتين
معينلما اكـون اضعف من انـى اشـرب من غير معين
كلمتين هاقولهم عندى اغلى م الياقوت
كنت جنبك يوم ولادتك عاوزك جنبى يوم ما اموت
عاوزك جنبى يوم ما اموت
و فى إطار أحداث فيلم «قشطة يا با » غنى مصطفى كامل لوالده بعد رحيله قائلا :
أبويا وحشتني يابا وحشني ضمه قلبك الصافي الحنون ابويا واحشني يابا اشتقتلك وشوقي واصل للجنون
عابر سبيل والدنيا غابه والسلسبيل
بعدك مرار يابا على عيني بعدك يا انا يا كل شيء منك اعرف منين طعم الهنا وانت بعيد عني واحشني واحشني يابا
ويقول طـارق الشيخ فى أغنيه بعنوان «حسك في الدنيا يابا» :
حسك في الدنيا يابا ، يدينا الإجابة ويعلمنا الحقيقة نكبر بنزيد صابه
الشرف اللي فينا شوقني ابوس جبينك ولسه محتاجينك يامنتهى الطيابة كبرنا صح كبرنا لكنك لسه جارنا تهدينا وتفتكرنا بالدعوة المستجابة
وفى مسلسل خيط حرير للنجمة « مي عز الدين» مشهد رهيب لموت والدها أمام عيناها وينطلق صوت الأغنية فى خلفية أحداث الحزن لتقول :
انا مش قادره أصدق إن انت سايبني
وإن خاص مش ممكن اشوفك وتكلمني
طب مين بعدك يـدي حنانك ويطمني مين هيعطف ومين هشتكي له وهرمي عليه راح السند اللي مقويني و بتحاما فيه مكسور ظهري و إحساس عمري ما حسيت بيه انا ما شبعتش منك لسه ناقصني امان
ده لو ينفع ترجع ينفع اشوفك حبه كمان
انت سامعني رد علي انا قلبي واجعني الايام من بعدك صعبه ربنا بقى على تعبي يعيني
وضـمـن أحــــداث مسلسل «الـــبرنـــس» ، وسجن محمد رمضان ظلما ، تذهب إليه طفلته لتزوره بعد رحيل والدتها وشقيقها فى حادث مدبر ويحتضنها الاب و صوت الأغنية بلسان حالها يقول :
يا ابا ، يا ابا مين فى عز البرد باجى فى حضنه و ادفى مين لما ببقى انا خايفة بجرى فى ضهره
واتخفى بعدك أنا سندى مين ؟
فينك انت يا ابا فين ؟ بعدك فين الاقى حنان يطمن
ويقول المطرب محمود الشاعري : فى أغنية بعنوان «بعدك يا ابويا» تم تصويرها على مقاطع من فيلم» دكان شحاته» بين عمرو سعد ومحمود حميدة الوالد الذى يرحل و يتذكره ابنه
بالدموع مع كلمات الاغنية التى تقول : بعدك يا ابويا مفيش افـراح وما فيش في قلبي إلا جراح يا عزوتي وأهلي وسندي تايهه في بعدك مش مرتاح ايامي مش عارف اعيشها موجوع في غيابك وده حالي ودموعي ولا قادر احوشها ارجعلي انا تعبت يا غالي
بعدك يا ابا بقيت مكسور زاد الحمل قوي على دايما شايفك سامعك حاسك
زاد الحمل قوي عليا
ومــن مسلسل «نـسـر الصعيد» لمحمد رمضان ، يتوفي والده وكأن بدموعه في السفر وهو راكب القطار تسابقه إلى المجهول و صوت فى الخلفية لأغنية تقول : ليه بدري يابا ليه علطول
طب كنت قول هامشي و اغيب
مع السلامة يابا يا اخ وصاحب ويا اجمل حبيب،لسهكانواقففيحضنيقاللييا ابني ده انت عمري بعدها بكام يوم لقيته نام في نعشه وبيه بيجري .
وفــى إطــار كوميدى ضمن أحـــداث فيلم «عندليب الدقى»غنى الفنان محمد هنيدى قائلا:
مين حبيب بابا
مين حبيب بابا
يرد الاطفال: انا
مين روح بابا
علشان خاطر مين بابا يخاطر يتعب ١٠٠ سنة مين اللى نازل كع و شال الهم عشانكوا مين مين اللى داق اليع عشان تدوقوا ال مم مين مين اللى بيهريك لعب / بابا
مين اللى لما تكح اترعب / بابا
الاب لين متاكل حقه و حقه يا ناس مهضوم مـين الـلـى مـاضـى شيكات على نفسه وكمبيلات بالكوم
مين اللى مدبس
مين اللى بيلبس
مين اللى جاب بامبرز لحد مافلس
مين اللى بقا صاحبك
مين اللى بيحبك
و لما يوم تغلط مين اللى هايلبك .. انا
ونعود بعد هذه الجولة لسؤال نخبة من المتخصصين .. لماذا تعانى أغنيات الأب من ندرة نسبية إذا ما قورنت بأغاني عيد الام ؟
بداية أرجع الموسيقار هانى مهنى غياب الأغـنـيـة الـتـى تعبر عـن الأب، إلى تقاعس المنتجين عن تقديم أغــانٍ تتناول دور الأب ومجهوداته نحو تكوين أسرة، موجهين أنظارهم إلى الطرف الثانى داخل الأسرة، وهى الأم، التى يعتبرنوها الطرف الأضعف فى الأســرة وهى المغلوبة على أمرها فى غالبية الأوقــات، وهى المضحى الأكبر والمربى الأهم للأسرة، لذلك نجد أن المطربين والشعراء والملحنين يقدمون أغانى للأم على حساب الأب، ودائماً كنت أفكر فى هذا الموضوع لكى ألحن له، فالفكرة تستهويني دائماً بشكل كبير، فالأب دوره كبير فى تكوين الأسرة مثل الأم، فكلاهما يضحى ومسئول عن أسرته، ودائماً كنت أتمنى تقديم أغنية عن الأب شرط وجـود كلمات جيدة ولكنى كنت أصطدم بعقبة المؤلف والمطرب الذى يتحمس لهذا المشروع لتقديم أغنية عن الأب، و يضيف هانى : مؤخراً سمعت أكثر من أغنية عن الأب من غناء مدحت صالح وسعدت بنجاحه، اتمنى تكرار مثل تلك التجارب وأن يتجه لها المنتجون. ويـقـول الـشـاعـر أحـمـد المـالـكـى: للأسف متطلبات السوق هى التى تدفعنا كشعراء للعب على وتـيرة المضمون وتقديم أغـانٍ عن الأم دون الأب، فمعظم المطربين والمنتجين يخافون من المجازفة وتقديم تلك النوعية من الأغانى، فالجميع يحتاج إلى أغانى «التريند»، ومن هنا قلما ظهرت أغنية جديدة تتحدث عن دور الأب، وحدث منذ فترة أن قدمت المطربة اليمنية بلقيس أغنية عن الأب لكنها فشلت فى تحقيق تريند ، رغم أن كلمات الأغنية حلوة وتحدثت عن عظمة الأب و صعوبة وألم رحيله . ويضيف المالكى: أصبح تداول الأغانى التى تتحدث عن الأب مقتصرًا على الأعمال الدرامية بالتليفزيون أو السينما، ليس إلا، أمـا نحن كشعراء فمستعدون لتقديم كلمات ومحتوى جيد، لكن يبقى الأهم وهو تحمس المطربين للفكرة، ولكنهم يبحثون كل يوم عن «التريند» والفورم التجارى المضمون.
أما الناقد الفنى أحمد السماحى، فيقول : إن غياب أغانى الأب يعود إلى الاهتمام منذ سنة ١٩٥٨ بتقديم أغانى لعيد الأم و تمجد تضحياتها فـى مـشـروع سمى «أغنية الأم»، وكــان هذا المشروع بمثابة اللبنة الأولى والقاعدة الأساسية التى سار على دربها باقى الملحنين والشعراء والمطربين، وبعد ذلك انضم التليفزيون للإذاعة، واستمر فى تقديم أغانٍ عن الأم، متجاهًلا دور الأب، فالجهة الوحيدة التى كانت تنتج أغانى هى الإذاعة والتلفزيون، ولم نجد أغانى خارج هذا الإطار إلا قلي ًلا، منها أغنية «تعلالى يا أبا» التى قدمتها فايزة أحمد ،وأغنية أخرى بعنوان «حسك فى الدنيا يا أبا» لنادية مصطفى، وكانت الغلبة فى الأغانى للأم.
ويضيف السماحى: ومن ضمن أسباب قلة أغانى الأب أيضا غياب دور المحطات الفضائية والمطربين الذين يفضلون أغانى الأم؛ لأن الفورم التجارى ينجح بسهولة مع الأم عكس أغانى الأب، ومن هنا فأغانى الأب مظلومة جـدًا، ولم تشهد الفترة الأخيرة إلا عددًا قلي ًلا منها، وعلى فـترات متباعدة، عندما يقرر المطرب بنفسه تقديمها مثل أغنية «مين حبيب بابا» التى غناها محمد هنيدى فى إطار الدراما، ومثل أغنية «أنا ابن أبويا» لمدحت صالح، فى مسلسل «رحيم» .