الأربعاء 3 يوليو 2024

وفاة شابة بسبب التحرش يشعل الغضب على مواقع التواصل الاجتماعي

الهلال لايت 6-11-2021 | 02:28

سلمى هاني

سادت حالة من الحزن علي مواقع التواصل الاجتمامعي بعد وفاة فتاة بسبب واقعة تحرش تعرضت لها وصديقتها أثناء سيرهما في الشارع بالقرب من منزلهم. 

وحدثت هذه الواقعة في يوم الجمعة من الاسبوع السابق، حيث كانت الشابتان صفاء وروان يقومان بتصوير اوراق لكليتهم من مكتبة بجانب بيتهم.

وأثناء سيرهما تعرضتا للتحرش اللفظي من جانب شابان كانا يقودان موتوسيكل وتعرضوا لهم؛ لكن البنات تجاهلوهم تمامًا وأسرعوا بالسير بعيدًا عنهم. 

وقام أحد الشباب بالنزول من علي الموتوسيكل وركب توكتوك في الشارع ليقطع به الطريق عليهم. 

وحسب ما ذكر في المنشور أن هذا الشاب حاول يأخذ لفة أمامهم بالتوكتوك وشد الفرامل بعنف وخبط الفتاتان.

وتداولت التعليقات من رواد السوشيال ميديا علي هذا المنشور تعبر عن مدي غضبهم قائلين: "وييجي واحد و يقولك لبس البنت السبب اهي محجبه ومحتشمه حاجه تقرف والله ربنا يرحمها ويغفرلها ويصبر أهلها يارب"،"الله يرحمها الأشكال دي لازم تتعاقب"،"أنا ببقي ماشية في الشارع مرعوبة من كل حاجة والله حسبي الله ونعم الوكيل ربنا يرحمها ويجعل مأواها الجنة ويشفي روان يارب"،"ربنا ينتقم منهم ويرحمنا من القرف ده"،"احنا بقينا عايشين في مجتمع قذر"،"الواحد حقيقي مش عارف يزعل علي انهي قضية من اللي بيحصلوا البني آدم بقي مرعوب من اللي بيحصل بجد ربنا يرحمها ويهدي الناس المريضة دي".

وجدير بالذكر أن إحدي الفتاتان التي تُدعي صفاء حدث لها نزيف داخلي وتوفاها الله،والأخري روان دخلت في غيبوبة ويدها اتكسرت ولكنها فاقت منذ أيام.