الثلاثاء 7 مايو 2024

علا غانم: «نقد طارق الشناوي غير موضوعي»| خاص

علا غانم

فن28-9-2023 | 16:16

ياسمين محمد

أعربت الفنانة علا غانم عن غضبها الشديد من انتقاد النقاد  طارق الشناوي  لفيلم «أولاد حريم كريم»، الذي عرض مؤخرًا في دور العرض بجميع سينمات مصر والوطن العربي.

وقالت علا غانم في تصريح خاص لـ «دار الهلال»: «نقد طارق الشناوي غير موضوعي، لأنه لم يشاهد الفيلم وقت نقده، هو انتقد الأشخاص أوبمعني أصح هاجمنا إحنا شخصيًا، وهذا غير مقبول نهائيًا، ولا حرفيًا».

علاء غانم ترفض بروتكول لوضوع حد لنقد الفنانين

أما عن وجود بروتوكول تعاون بين الصحفيين والسينمائيين والفنانين لوضع حد لنقد الفنانين، قالت:«أحنا مش عايزين يكون في بروتوكول، إحنا في 2010 قولنا الدنيا هتتصلح والأمور هترجع طبيعية من جديد بعد 2013 لكن للأسف ده محصلش وبقينا عناف أوي مع بعضينا ومش عارفين نختار ألفاظنا ومش رحماء على بعض، أنت ممكن تخش في خناقة مع أخوك وتنسوها تاني يوم لو مفيهاش لفظ جارح، ونفس الخناقة ممكن يبقى فيها كلمة جارحة منسهاش طول العمر، لازم نكون رحماء على بعض، ده اللي وصنا بيه الرسول صلي الله عليه وسلم».

الجدير بالذكر أن الناقد طارق الشناوي هاجم فيلم «أولاد حريم كريم»  وصفه بـ أنه من أسوأ الأفلام والأعمال الفنية، مشيرًا إلى أن الفيلم اتعمل بطريقة فيها تراجع، ليس لدية صلة بالجزء الأول أو فن السينما الذي نعيشه في الوقت الحالي.

Egypt Air