الجمعة 3 مايو 2024

رمضان زمان.. بختك في رمضان (30-25)

بختك في رمضان

ثقافة4-4-2024 | 18:16

فاطمة الزهراء حمدي

يجتمع الجمهور المصري دائما، علي حب البرامج الإذاعية الفكاهية، حيث إنها تعد تراث من الزمن الجميل ، فمهما مر عليه من أعوام تظل قلوبنا مرتبطه به، حيث يعتبر البرنامج المصري الإذاعي الفكاهيي "بختك في رمضان" من روائع الإذاعة المصرية.

يعرض البرنامج علي الإذاعة المصرية، حيث يقدمه شكوكو، وإخراج أبو سليم البحطيطي، برنامج "بختك في رمضان" عبارة عن أغنية يغنيها شكوكو لمعرفة ماهو حظك في رمضان، "بختك بختك.. إسمع بختك.. وماليش دعوة.. إنت وبختك.. يطلع هايل.. إنت وبختك.. يطلع مايل.. إنت وبختك"، فكان الهدف من البرنامج يساعد الصائمين علي تسلية وقت صيامهم، وكان البرنامج يلقي صدي واسع لدي المستمعين، .

تستعرض بوابه دار الهلال، خلال شهر رمضان، البرنامج الإذاعي "بختك في رمضان"

نلتقي في اليوم 25 من شهر رمضان  المبارك مع "بختك في رمضان" فإن كنت من مواليد 20رمضان فهيا بنا لتري ما هو بختك.

بختك في الحظ

ست الستات المستمعات، مولودة في 20 رمضان حظك بيقول، شده وهتزول، والجو يروق زي ما كان، ماهو أصل الحموات بيزوروا تملي ولادهم في رمضان، وعشر أيام تلاقيه فات ويعودوا يا ستي لقواعدهم.

بختك في المفاجأت

هتجيلك شوشو وتدعيكي، وتقول الليلة زفاف كيكي، صحبتي أه مش صحبتك أنتي وتروح الحفلة مع أصحابك وهناك هتفقدي أعصابك، ويقولوا عليكي أتجننتي، أتضح أن عريسها ده جوزك لا كانت تعرف ولا كنتي.

بختك في الرحلة

هتقومي برحلة تقضيها بباريس وهتتمتعي فيها أجمل من توكيو، والرحلة دي كان نفسك فيها مبروك وخلاص راح تروحيها الليلة في التلفزيون.

بختك في المضايقات

شاب جميل راح يشغل بالك ويجريكي وراه لما تفوت ويقول يا جمالك أه من بعدك أه، وفي يوم من ذات الأيام تلاقي بنتين نازلين بيضربوا فيه، وعياله يحاولوا يهربوا بيه، ترجعي بيتك تغني زي اللي صباح بتغنيه.." الله يقصف عمر الحب".

Dr.Randa
Dr.Radwa