الجمعة 17 مايو 2024

منى غضبانة يا جماعة.. علاء ما راحش المحكمة بالطقم الجديد

أخبار25-12-2019 | 20:08

منى غضبانة يا جماعة .. بتعرفي معنى الغضب يا منى .. بتعرفي معنى الخوف على قريب لمجرد ان أخوك ما راحش المحكمة بالطقم اللي اشتريتيه له. 

طيب يا منى عرفتي أخيرا معنى الغضب اللي داخل كل أم شهيد قتل ابنها  بدم بارد من تنظيم الإخوان والإرهابيين اللي انتي متضايقة علشانهم .. عرفتي الغضب يا مني أخيرا.

 

طبعا من الصعب أن تفهمي ذلك لأن رجال الجيش والشرطة اللي مرابطين على حدودنا واللي انتي ليل نهار تسبيهم وتصفيهم بالعبيد للنظام وما أعرفش ايه من كام جملة اللي انتي حفظاهم .. الرجالة ديه ما بتفكرش زيك في أجواء الدفا وشرب الشاي والتسكع في الهوا جنب البيت لأنهم رايحين يقدموا روحهم مش يبحثوا عن جايزة في أوروبا ولا أمريكا علشان بيلعنوا بلدهم وبيناصروا أعداءها زيك.

 

عرفتي معنى الغضب يا منى هو أخوك خاضع للقانون ولا فوقه .. لماذا تتطاولين على النائب العام هل مطلوب نعرض علي سيادتك اختيارات لمحاكمة أخيك ونشوف مزاجه بيجي على ايه علشان تهدي وتحرمينا شوية من طولة اللسان والبذاءة التي تفوح من كلامك .

 

هل علمك الغضب الكذب .. هل مرضت عائشة الشاطر التي كانت تقتات هي وأبوها على دماء المصريين داخل السجن أم كانت مريضة مرضا وراثيا وتحصل على علاجها وبانتظام داخل القصر العيني .. تعرفي كده ولا الغضب أعماكِ؟!!

 

وبعدين تعالي هنا خرجتي من موضوع البلوفر والطقم ودخلتينا في الدولة وعدم احترامها لمن وصفتيهم بأحبائك هل قتلة المصريين والمضبوطين على ذمة قضايا باتوا أحبابك وتريد الدولة أن تحرمك منهم أو تقتلهم بالبطئ على حد وصفك.. 


عيب يا مني أن ينسيك الغضب العقل والاحترام لأنه وببساطة مصر بتحمي شقيقك وعائشة الشاطر من الموت دهسا تحت أقدام المصريين جزاء على أرواح أهدرها من تسمينهم أحبابك .. الدولة التي تلعينها هي من وفرت لهم محاكمة عادلة أمام قاض طبيعي وليس محكمة شعبية استثنائية .. 

الغضب الحقيقي الذي لم تعرفيه يا منى هو غضب كل أم ثكلى وزوجة ترملت وتنتظر القصاص منك ومن شقيقك ومن كل من اختار خانة الخيانة والانحياز للإرهاب ومناصريه وصانعيه..... اغضبي يا منى فإننا غير مكترثين.