الثلاثاء 21 مايو 2024

مطالب بتعديل قانون الأحوال الشخصية بعد اكتشاف زوجة طلاقها منذ 5 سنوات دون علمها

الطلاق

الهلال لايت16-6-2021 | 15:32

إيمان علي

شهدت الساعات الماضية حالة من الجدل بين رواد مواقع التواصل الاجتماعي، بعد الكشف عن واقعة غريبة بطلتها سيدة من الدقهلية اكتشفت أنها مُطلقة من زوجها منذ 5 سنوات، دون أن تعرف، وعلى الرغم من أنه يعيش معها في نفس البيت، وانجبت منه طفل في فترة الطلاق.

وطالب عدد من النشطاء بتعديل قوانين الأحوال الشخصية التي تسمح لبعض الأزواج باستعمال الثغرات من أجل ارتكاب الجرائم والتلاعب بحياة زوجاتهم وأطفالهم.

وتعليقًا على الخبر تداول عدد من رواد فيسبوك، منشورا جاء فيه :" الست دى اطلقت من خمس سنين راحت تجدد بطاقتها اكتشفت إن في ورقة طلاق باسمها، قالت للموظف اتاكد قالها مطلقة من خمس سنين ..خلفت خلالهم طفل.. راحت واجهت جوزها قالها اعتبري نفسك كنتى ملك يمين".

وتابع المنشور: "لا إحنا مش بنتكلم عن حقوق مرأة ..احنا بنتكلم عن خطوط بينا ..حفظ حقوق ..حق في انى اعرف انى اطلقت ..لازم الطلاق يبقي قدام قاضي مش مأذون ..قاضى في حضور الطرفين الاتنين".

وعلّق عدد من مستخدمي الموقع على تعليق الزوج بأنه تزوجها شرعًا وليس قانونًا، فقال أحدهم: "مصيبه كارثه ده مش انسان ازي يرضى عل نفسه كده والأولاد دول لازم يكتبوا باسمه"، وأضاف آخر: " ازاى شرعا مش قانونا يعنى عرفى مثلا بينه وبين الناس عايشين مع بعض والله الحيوانات تأبى انها تكون زينا"، وتابع ثالث :" دا أبلغ رد علي بتوع الطلاق الورقي الأصل وليس الشفهي ضد شرع ربنا أهو طلقها ورقي بس بيستهبل ويقول لا عايش معاها شرعي"، وقال آخر: "حصلت مع واحده اعرفها ولم تعلم غير بعد وفاته وحرمت من المعاش وتم طردها من الشقه وماتت من الحسرة".