الأحد 12 مايو 2024

بعد ارتفاع عدد طلبات كفالة الأطفال.. رواد فيس بوك يشيدون بـ«ليه لأ 2»

ليه لأ 2

الهلال لايت6-7-2021 | 17:17

إيمان علي

أبدى عدد كبير من رواد مواقع التواصل الاجتماعين سعادتهم بالتأثير الإيجابي الذي أحدثه مسلسل "ليه لأ 2"، والذي ساهم في تغيير بعض المفاهيم عن كفالة الأطفال الأيتام.

ومؤخرًا، قالت نيفين القباج، وزيرة التضامن الاجتماعي، إن عدد الطلبات المقدمة للوزارة لكفالة الأطفال تخطت 2500 طلب منذ شهر يونيو 2020، مشيرة إلى أنه  أكبر عدد طلبات كفالة تم تقديمه في عام واحد في تاريخ الوزارة.

واعتبر رواد السوشيال ميديا أن الزيادة في عدد طلبات كفالة الأطفال هذا الشهر تعود إلى تأثير مسلسل ليه لأ، والذي تناول هذه القضية بشكل أثار إعجاب الجمهور والنقاد، مؤكدين أن الفن الهادف يمكنه أن يغيير الكثير من المفاهيم في المجتمع.

وقال أحد مستخدمي موقع فيس بوك :"عرفتوا ان السينما والتليفزيون لها دور ف المجتمع يعنى لما مسلسل زى ده عمل كده، ف مسلسل تانى بتكلم عن البلطجه وقلت الادب وبينشر الثقافه دى، يااريت الدوله تهتم بحاجه زى كده ويبقى كل المسلسلات يكون وراها هدف يا اما تترفض، كفايه محمد رمضان كفايه بلطجه وقرف كفايه، مصر مش دوله الخمرا ف البيوت والدعاره والبلطجه حتى لو ف فئه قليله مش لازم تظهر على الشاشه مفيش بلد بتظهر الوحش بتاعها، تركيا اكتر بلد فيها سرقه وده مش بيظهر ابدا".

وأضات أخرى:"على فكرة مش بس في مصر في السودان و البحرين كمان في زيادة جدا في طلبات التبني و الكفالة انا بعرف ناس كتير قدمت، انا كمان قدمت ربي يوفقكم يارب"، وتابعت سيدة أخرى :" انا ك ام محتضنة بقلكم شكرا شكرا، يا ريت تناقشوا حرمانهم من كلمة ابن علي كارنيه النادي، يا ريت فعلا، فاتن حمامة افلام ليها غيرت قوانين الاحوال الشخصية والدراما قادرة تغير جدا".

وتابع أحد النشطاء :" الدراما اللى بتوصل رسالة وبتحسن المجتمع مش تهده"، وواصل غيره :" الحمد لله بقا في وعي اولادنا مكانها البيوت الاحتضان في مصر".

Dr.Radwa
Egypt Air