السبت 5 اكتوبر 2024

أهالى إيواءات مسطرد للسيسي : جميلك فوق راسنا يا رئيسنا .. كنا فين وبقينا فين

25-5-2017 | 01:26

فى منطقة مسطرد بداية من محطة الشيخ سلامة بصيلي خلف مدرسة الرافعي الإعدادية بنات كانت تقع مجموعة من خيم إيواءات تابعة لحي شرق ثانى شبرا التابعين لمحافظة القليوبية، فمنذ ما يقرب من سنة ونصف السنة كانت توجد مجموعة من الخيام يعيش بها 24 أسرة بأطفالهم وبناتهم .. كانت مشاكلهم مشاكل تخطت كل الوصف .. وجاء كلام المواطنين قبل عام .. هبة فكرى  35 عاما  عيشنا بالخيم  5 سنين، وكان نظام كل أسرتين فى خيمة بعد ما بيوتنا اتهدت وفى الشتاء كانوا يبعتولنا بطاطين وأكل ..

الرئيس يحقق أمل الضعفاء

أم محمود كانت تحزن على حال ابنها محمود، حيث كان فى الصف السادس الابتدائى وامتنع عن الذهاب للمدرسة لمعايرة أصحابه له ويقولون له قاعدين فى الشارع ومعندكوش بيت ومن بعدها لم يذهب إلى المدرسة .

ومن جانبها الحاجة صبحية محمد أحمد كانت من بين إحدى المضربات عن الطعام برغم مرضها بروماتويد وكانت تنادى بمن يحسوا بهم بعد 5 سنوات فى الشارع وسط الكلاب الضالة  ..

وفى جولة " الهلال اليوم " للتعرف على ما وصل إليه أصحاب الإيواءات من حال وجدنا أن الرئيس عبد الفتاح السيسى جاء ملبيا نداء واستغاثة كل من محمود والحاجة صبحية وكل أهالى ايواءات شبرا حيث تم تسكين الفئات الأولى بالرعاية من " الإيواء " بحى شرق شبرا الخيمة التابعة لمحافظة القليوبية وذلك بافتتاح وتسليم عدد 44 وحدة سكنية.

وفى جولتنا وسط المواطنين الآن قابلنا الحاجة صبحية محمد أحمد تقطن فى مسكنها الجديد قائلة: " الله يمسى ويصبح الرئيس بكل خير وتوفيق كفاية كنا عايشين وسط التعابين والأمراض والبلطجية والمطر والحر كان فوقنا ليل نهار لكن الفضل للرئيس بعد المولى العالى القدير على الوضع دلوقتى أفضل بكتير، كفاية أن الواحد يلاقى باب يتقفل عليه لوحده ..والشقق وجدناها  مفروشة من تلاجة وغسالة وسرير ودولاب ".

ومن جانبها أم محمود: " والله أطفالنا كانوا مشردين بمعنى الكلمة الحمد لله على ما وصلنا إليه على الرغم من ضيق مساحات بعض البلوكات مساحتها 43 مترا ،والبعض الآخر 55 مترا .. مساحات ضيقة بالنسبة لعدد الأسرة الواحدة التي تتكون من 9 أفراد لكن نعمة أحسن من الشارع والمرض اللي كنا نعيش فيه .."

 أم ياسين " الرئيس فاجأنا فى 16/7/2015 كان موافق يوم 29 من رمضان تاريخ عمرنا ما ننساه واستلمنا الشقق ليلة العيد وكانت هى فرحتنا ..ياريت الرئيس يفتكر أهالينا وإخواتنا فى ايواءات شبرا خلف شركة عثمان أحمد عثمان التابعة لحى شبرا الخيمة ..هم كمان متبهدلين ما بين حمام مشترك ومطبخ مشترك وكل أسرة غرفة واحدة ربنا يبعتلهم الرحمة من عنده زى ما رحمنا "

حلم تحقق بعد عناء

حسن محمد: أجمل حاجة أن البناء وتشطيب البلوكات كان أمام عنينا وكأننا بنبنى أحلامنا بإيدنا مع كل طوبة جديدة كانت تتحط كنا نشعر وكأننا طلعنا دور وكنا شايفين الأمل فى ربنا ثم رئيسنا عبد الفتاح السيسى .

 

والجدير بالذكر أنه قد تم تسكين 24 أسرة فى تلك البلوكات الجديدة بشبرا الخيمة " بهتيم " بعد مرار سنين وحلم عاش على أمل لمدة 5 سنوات فى الشوارع وعنيهم لا تعرف النوم من القلق والخوف على أنفسهم وأبنائهم وبيسهروا خوفا على بناتهم وحلمهم قدامهم بيتبنى طوبة ورا طوبة، وطالب كل أهالى ايواء شرق ثانى شبرا الخيمة بنجدة أهاليهم فى ايواء دار الضيافة التابعة لمحافظة القليوبية مجلس مدينة شبرا الخيمة حى شرق بتسكينهم فى شقق مستقلة بكل أسرة  تخفيفا من مشاكلهم وتعب أبنائهم قائلين: " نتمنى الخير لينا ولغيرنا .. صعب الأسر تعيش فوق بعضها .. ربنا يرحمهم زى ما اترحمنا .."