الإثنين 29 ابريل 2024

إلهام شاهين: «2021 أكتر سنة اتكرمت فيها يمكن هموت قريب» (فيديو)

إلهام شاهين

فن28-12-2021 | 23:42

دار الهلال

قالت الفنانة إلهام شاهين إن عام 2021 كان بالنسبة لها عامًا مميزًا، حيث عُرض لها في بداية العام فيلم "حظر تجول"، وحصلت بسببه على العديد من الجوائز، كما تم عرض مسلسل "زي القمر- حدوتة حتة مني"، منتصف العام الحالي.

 

وأضافت، خلال لقائها مع الإعلامية لميس الحديدي ببرنامج "كلمة أخيرة"، اليوم الثلاثاء، أنها حصلت على تكريمات عدّة في عام 2021، وأوضحت: "أكتر سنة اتكرمت فيها هي السنادي، مهرجانات أو سينما أو مسرح أو تلفزيون في مصر أو أوروبا أو أمريكا، سنة كانت كلها حيوية ونشاط".

 

وعلى المستوى الشخصي، قالت إنه لا يوجد حدث مهم سوى النجاح، «أمير اتجوز في أكتوبر قبل ما تبتدي السنة بشهرين، بس دة إنجاز إني خلصت منه، دلوقتي مراته حامل وعلى فبراير تكون خلفت".

 

وواصلت ساخرة: "مش عارفة ليه 2021 أكتر سنة اتكرمت فيها، مش عارفة يمكن هموت قريب"، مضيفة: "التكريمات على مجمل المسيرة الطويلة لإلهام شاهين".

 

وتابعت: "الناس برة بتحسدنا على الرئيس والحكومة والتطوير السريع اللي بيحصل اللي كل يوم بنسمع حاجة جديدة، وبالفعل بقينا محط أنظار العالم كله، وحقيقي فيه بلاد كتير بتحسد مصر بجد".

 

وعن أكثر التكريمات القريبة على قلبها، قائلة تكريم مهرجان المسرح القومي، "كنت ناسية أنا عاملة كام مسرحية، وفيه ناس استغربت قالوا عارفين إلهام نجمة سينما وتلفزيون لكن تتكرم في المسرح، لقيت عملوا كتاب عني اسمه "المتمردة" لقيتني عاملة 26 مسرحية أنا مكنتش أعرف إني عاملة المسرحيات دي، فانبسطت جدا لأني مكنش حسباهم".

 

وواصلت: "الرقم دة جه إن فيه مثلا 8 أو 9 مسرحيات اللي اتعرضوا بشكل طويل زي مسرحية "بهلول في استطنبول" قعدت 5 سنين، و"خشب الورد" 3 سنين، لكن فيه مرحلة كان فيه مسرح التلفزيون كتير أوي فاشتغلتها وكنت نسياها وساقطة من ذاكرتي".

 

وظهرت إلهام شاهين في حلقة اليوم مع لميس الحديدي، بعد يوم واحد من إعلانها إصابتها بنزلة برد، حيث قالت أمس في تصرحات لـ«دار الهلال»: "أصبت ببرد وهو ما أدّى إلى تعرّضي لالتهاب في الأحبال الصوتية، وكان المقرر أن أحل ضيفة اليوم بقصر السينما، في ندوة حول إشكالية العلاقة بين الفن وحرية الإبداع، ومناقشة رواية المومس الفاضلة".

 

وختمت: "الأطباء قالوا إنني سأكون بخير خلال يومين أو ثلاثة على أكثر تقدير، وأوجه الشكر إلى كل من سألوا عني".

Dr.Randa
Dr.Radwa