الجمعة 3 مايو 2024

هاني عادل: «خيري بشارة لازم يرجع يخرجلنا أفلام طويله تاني»

هاني عادل

فن14-3-2022 | 23:00

حسام يونس

وجه الفنان هاني عادل، رسالة إلى المخرج خيري بشارة، يحثه فيها على العودة لإخراج أفلام طويلة مثل "كابوريا" للفنان الراحل أحمد زكي، و"آيس كريم في جليم" لعمرو دياب، مشيرًا إلى أنه من المخرجين التي تستطيع اختيار أغاني لأعمالها تعيش، لافتًا إلى أنه من أول من أدخل الكاميرا الديجيتال إلى السينما المصرية.

وكتب هاني عادل، عبر حسابها على "فيسبوك"، قائلًا: "استاذ خيري بشارة  لازم يرجع يخرجلنا أفلام طويله تاني وبشكل حقيقي هو اكتر واحد ممكن يعبر عن الشباب دلوقتي اه والله متستغربوش.. اضربلكم مثل ايس كريم في جليم هو  هو اكتر فيلم مصري cool لغايه النهارده"

وتابع: "وكابوريا اكتر فيلم مصري يحكي عن قصه صعود خلت مصر كلها تحلم تكون احمد ذكي ومصر كلها حلقت كابوريا ومن احسن المخرجين اللي بيسستخدموا المزيكا وبيكون صاحب افكار اغاني لافلامه بتعيش.. اكتر مخرج علي راي ايام زمان روش وعلي رأي دلوقتي cool.. تحيه كبيره وتقدير ليه كفنان وصديق وقبل كل شيئ كانسان".

وأضاف: "اعملنا افلام طويله بمزاج يا استاذنا ارجوك وخصوصا عن المزيكا..اه تعديل كمان استاذ خيري او مخرج يدخل الكاميرات الديجيتال السينما المصري هو واستاذ خان مش اي حد من الشباب كان ولغايه دلوقتي بينزل يصور افلام بالكاميرا بتاعته... فهو عنده طاقه فنيه مش موجوده عند الشباب اللي بيطلق عليهم شباب ( بالسن )".

وكان آخر أعمال الفنان هاني عادل، مسلسل "البحث عن علا"، والذي بدأ عرضه مؤخرًا على أحد المنصات الرقمية الشهيرة، ويناقش المسلسل المكوّن من 6 حلقات، في إطار درامي كوميدي مواضيع مهمة ومتنوعة؛ مثل علاقات الآباء والأبناء، والصداقات، والفرص الثانية ورحلة البحث عن الذات.

ويشارك في بطولة المسلسل سوسن بدر، وهاني عادل، ومحمود الليثي، ولطيفة فهمي، وداليا شوقي، وياسمينا العبد، وأيسل رمزي، وعمر شريف، وكذلك قائمة من ضيوف الشرف.

والمسلسل مستوحى من شخصيات من تأليف غادة عبدالعال، وقصة وسيناريو وحوار مها الوزير وغادة عبدالعال، ومن إخراج هادي الباجوري.

Dr.Randa
Dr.Radwa