الجمعة 17 مايو 2024

كوكا بعد استبعاده من المنتخب:«الحمد الله على كل حال.. لكن مفيش نصيب»

كوكا

ملاعب الهلال20-3-2022 | 00:11

محمد تاج

علق أحمد حسن كوكا لاعب قونيا سبور التركي على استبعاده من قائمة منتخب مصر قبل مواجهة السنغال في التصفيات الإفريقية المؤهلة لكأس العالم 2022.

 

وكتب كوكا على حسابه الرسمي بموقع تويتر: "الحمد لله علي كل حال .. بعد لما مكنتش في القائمة في أمم إفريقيا زعلت أوي وقولت المدرب صح أنا مش بلعب بانتظام في فريقي ومبجبش أجوان أكتر عشان ابقي موجود الماتشين الحاسمين في شهر 3 والحمد لله ربنا كرمني وجبت 8 أجوان و4 أسيست في 10 ماتشات أساسي بس محصلش نصيب اني ابقي موجود في المعسكر برده .. احساس صعب واحباط كبير بس والله كل الي بتمناه ان ربنا يكرمنا ونصعد ومصر كلها تفرح .. بالتوفيق لاخواتي في الماتشين وبإذن الله نصعد كأس العالم ".

وكان البرتغالي كارلوس كيروش استبعد 4 لاعبين محترفين من القائمة المبدئية التي أعلنها من أيام وهم أحمد حسن كوكا وأحمد ياسر ريان وكريم حافظ ومصطفي فتحي.

وتضم قائمة منتخب مصر كلا من: 
حراسة المرمي: محمد الشناوي، محمد أبو جبل، محمد صبحي.
خط الدفاع: عمر كمال وعمر جابر وياسر ابراهيم ومحمود حمدي الونش وأيمن أشرف و محمد عبد المنعم ومحمود علاء وأحمد فتوح.
خط الوسط: عمرو السولية وحمدي فتحي وإمام عاشور ومحمد النني ومحمد مجدي افشة.
خط الهجوم: مصطفى محمد ومروان حمدي وعمر مرموش ومحمود حسن "تريزيجيه" ومحمد صلاح وأحمد سيد زيزو.

ويلتقي منتخب مصر نظيرة منتخب السنغال في المرحلة النهائية من التصفيات الأفريقية المؤهلة لكأس العالم 2022 ، ذهاباً في استاد القاهرة يوم الجمعة 25 مارس في التاسعة والنصف مساءاً، على أن تكون مباراة العودة في داكار يوم الثلاثاء 29 من الشهر ذاته في السابعة مساءاً بتوقيت القاهرة.