السبت 18 مايو 2024

كنت بتحضّرني.. رسالة مؤثرة من سامية جاهين لـ عهدي صادق

عهدي صادق

فن30-3-2022 | 15:12

منار بسطاوي

كشفت سامية جاهين، ابنة الشاعر صلاح جاهين، عن أحد المواقف التي جمعتها بالفنان الراحل عهدي صادق قبل وفاته بثلاثة أشهر، وتحديدًا أثناء تصويره مسلسل "نقل عام"، والذي تم عرضه مؤخرًا.

ونشرت سامية جاهين عبر صفحتها الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك" بعض الفيديوهات والصور لعهدي صادق من مسلسل نقل عام، وعلقت عليها قائلة: "آخر مشهد صوره عمو عهدي كان من ثلاث شهور.. مسلسل نقل عام مع المبدع والبديع محمود حميدة".

وتابعت سامية جاهين: "في عز تعبه ومرضه كان أكثر من عبقري.. ولما رجع حكالي  إنه بالرغم من التعب الشديد كان سعيد وهو بيشتغل.. هتوحشني أوي يا حبيبي.. لسه مش قادرة أستوعب غيابك.. كان بقالك شهرين مقاطع التليفون وهاجره ومش قادر لا تبعت رسايل ولا تشوف رسايل كإنك كنت بتحضرني للحظة دي".

وأضافت سامية جاهين: "بعد ما اتعودت إنك لازم تصبح عليا كل يوم برسالة تطمني على قياس الضغط.. زتقولي صباح الخير يا زقزوقة يا بنوتي يا حبيبتي با بنت الملك.. لسه مش مستوعبة إني مش حاشوفك تاني ومش حاسمع صوتك تاني.. عزائي الوحيد إنك ارتاحت من الألم.. .. لكن فقدك لسه مش عارفة حتعامل معاه.. باصبر نفسي بالعبارات المعتادة وأقول لنفسي إن فيه ناس بتعيش عمرها كله ما تقابلش حد في نقاءك وجمالك في حين إن أنا كنت محظوظة كفاية إنك كنت حواليا طول الوقت مغرقني حب ورعاية ودروس في الحياة ما تتحكيش بالكلام.. أوعدك إني هحاول أكون جديرة بكل اللي اتعلمته منك".

وشُيعت أول أمس الإثنين، جنازة الفنان القدير عهدي صادق، من الكنيسة الإنجيلية بالقاهرة الجديدة، والذي رحل عن عمر يناهز الـ71 عامًا، بعد تدهور حالته الصحية بالأيام الماضية.

 

الاكثر قراءة