السبت 1 يونيو 2024

مش راضي يشتغل.. تفاصيل دعوى طلاق أمام محكمة الأسرة

محكمة

الجريمة25-12-2022 | 20:15

هاجر الصباغ

«مش راضي يشتغل، وأهله اللي بيصرفوا علينا، رافض يشيل المسئولية، وأنا تعبت»، كلمات قالتها أميرة البالغة من العمر 30 عاما، وهي تقف أمام محكمة الأسرة بالأسكندرية تطالب بحقها في الطلاق بعد زواج دام 10 سنوات.

البداية كان بنوم فتاة صغيرة تبلغ من العمر 20 عاما، استيقظت على صوت والديها، وهما يتشاجران، بسبب العريس الذي تقدم لوالدها، ووافق عليه دون أخذ رأيها، وأجبرها على خطبته، لتكتشف بعدها أنه عاطل عن العمل ومازال تحت مسؤولية عائلته كأنه طفل، وعندما ناقشته وعدها بالحصول على عمل، وبدأت المشكلات بينهم منذ الشهر الأول في الخطبة.

حيث رفض تداخلتها في شكل شقة الزوجية، بحجة أنها في منزل أهله « وعدني بعد الجواز يكون لينا حياتنا الخاصة، بس 10 سنين عايشة فيهم تحت رحمة والدته واخواته، عمري ماشوفت منهم أي خير، استحملت كتير عشان خاطر عيالي بس خلاص تعبت ومش قادرة استحمل».

«بعد الجواز بسنة خلفت تؤام، وبدأت اطلب منه يشتغل علشان يصرف على البيت، وعلى العيال لكنه كان بيرفض وكل خناقة يضربني، وأمه كانت بتقولي مش كفاية بيأكلك ويشربك، عيشي علشان ولادك، وإلا تسيبهم وتروحي عند أهلك يأكلوكي وتعيشي عندهم، وأنا أجوز أبني ستك، وتربي هي العيال، فكنت بخاف أطلب الطلاق بسبب ولادي، لحد ما فاض بيا وخدتهم ورحت عند أهلي»، فقررت أميرة الخروج عن صمتها وطلبت الطلاق، فهددها بأطفالها.

لجأت أميرة لمحكمة الأسرة بالإسكندرية بالدعوى رقم 930 لعام 2022، وأقامت ضده دعوى طلاق للضرر بسبب حياتها معه.