الخميس 16 مايو 2024

ارملة وبتدعى ربنا بالستر والصحة ..وعمرو الليثي يجبر بخاطرها ويهديها مبلغ مالي

برنامج واحد من الناس

فن8-4-2023 | 19:15

ياسمين محمد

التقي الدكتور عمرو الليثي، من خلال سيارة المفاجآت ببرنامج "واحد من الناس" على شاشة الحياة، بسيدة أربعينية تدعى "حياة" تعمل بائعة شاي متجولة في إحدى الشوارع، خلال تقديم برنامج "واحد من الناس"، المذاع على قناة الحياة، وسألها عن حياتها وطبيعة عملها وأجرها اليوم، فقالت: "أنا اسمي حياة وعندي 3 أبناء وزوجي متوفي بعد رحلة مرض من السرطان".

وأضافت:"أنا اللي بصرف على أبنائي من أكل عيشي من بيع الشاي والقهوة والأرزاق على الله ولو عملت 100 جنيه في اليوم يبقى حلو قوي"، مشيرة إلى أنها لا تحسب مصاريفها الشهرية ولكنها تعيش في منزل إيجار بمبلغ 450 جنيها شهريا، معبرة عن أمنيتها بدوام الصحة والستر".

 

وعن سبب لجوها إلى بيع الشاي في الشارع، قالت: "دي شغلتي اللي اعرفها ومش مجهود عليا ولو خد من حد فلوس لو اداني النهاردة مش هيديني بكرة.. وأنا أهين صحتي ولا أهين نفسي، وبجهز الشغل وأفطر وأبدا شغل بعد الفطار أبيع شاي وقهوة ويانسون".

 

وقام عمرو الليثي، بإهدائها مبلغ مالي قدره 8 آلاف جنيه هدية من برنامج واحد من الناس، ووجه لها التهنئة قائلا: "أحنا وقفنا جنبك وجبنا لك هدية وبنقول لكم كل سنة وأنتم طيبين"، فعبرت السيدة عن سعاداته قائلة: "أنا لما شوفتك كفاية وهفرح عيالي بالفلوس دي".

ومفاجأة واحد من الناس "سيارة المفاجآت" والتي تحقق أماني وأحلام الناس يومياً وترسم البسمة علي شفاههم من خلال جوائز عينية ومالية كبيرة ورحلات عمرة مجانية.

 يذاع برنامج "واحد من الناس" في الرابعة عصرًا يوميًا قبل الإفطار طوال شهر رمضان على شاشة الحياة.