الأربعاء 26 يونيو 2024

الرئيس السيسي: "البلد مش بتتبنى بالكلام.. محتاجين نتعلم يعني ايه دولة.. جاهزون بإجراءات غير متوقعة ضد أهل الشر"

تحقيقات31-1-2018 | 13:37

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، إن البلاد لا تبنى بالكلام، ولكن بالصبر، قائلا: " محدش من فضلكم يتصور أن البلاد بتطلع وتكبر بالكلام.. البلاد بتطلع بالعرق والجهد والأمانة والشرف بشرف الكلمة والمسئولية، وكلمة شرف دي كلمة ربنا هيحاسبنا عليه محدش هيقدر يخدعه".


وأضاف، خلال كلمته بافتتاح الإنتاج المبكر لحقل ظهر للغاز الطبيعي: "هو في حد عمل زي المصريين، ولا حافظ على بلده زيهم، رغم كل اللي بيتعمل واللي بيتعمل كتير، وعي المصريين كان أكبر، ربنا يزيدنا ويثبتنا على الخير".


تابع، أن مستقبل الأمم والشعوب وحياتها لا يتحقق بالكلام، مضيفا: محتاجين نتعلم يعني إيه دولة، لأن واضح إن إحنا مش عارفين يعني إيه دولة".


أردف: "بلاقي ناس تتكلم في أمور وتتصدر الموضوع وهي ولا تعرف حاجة في الدنيا، بس واقف قدام الميكرفون"، مستطردا: "ده مصير 100 مليون ياجماعة".


وأكد الرئيس، أن الدولة المصرية جاهزة ومتأهبة ومستعدة بإجراءات حازمة وغير متوقعة ضد المتلاعبين بمقدراتها، مشيرا إلى أنه سيطلب تفويضا مرة أخرى من الشعب لمواجهة أهل الشر إذا لزم الأمر.


وأكد الرئيس أن ما شهدته الدولة من اضطرابات وانفلات أمني خلال السنوات الماضية لن يتكرر مرة أخرى.. قائلا: "اللي عايز يخرب مصر.. حياتي تنتهي الأول قبل ما أسيبه يلعب في أمن مصر".


وتابع السيسي، أن أهل الشر يطمحون في الوصول بمصر إلى الخراب الذي حققوه في المنطقة، وأردف: يريدون أن تكون مصر مثل بعض الدول التي أصبحت تدار من خلال دول أخرى.. يريدون أن يلقى الشعب المصري في البحار ومخيمات اللاجئين".

    الاكثر قراءة