الجمعة 17 مايو 2024

السيسي يوجه الحكومة بسرعة الانتهاء من وضع الاشتراطات الجديدة للبناء

توك شو27-9-2020 | 11:25

وجه الرئيس عبدالفتاح السيسي، الدكتور مصطفى مدبولي، رئيس الوزراء، بسرعة الانتهاء من الاشتراطات الجديدة للبناء، وإعلانها للشعب، وقال: "اشتراطات البناء والدنيا واقفة ودي مش من المصلحة.. خلصوا اشتراطات البناء وأعلنوها للناس والمسار الجديد إزاي هينظم عملية البناء في مصر علشان الدنيا تتحرك".


وأضاف السيسي، خلال كلمته أثناء افتتاح لمجمع التكسير الهيدروجيني للبترول بمسطرد، موجها حديثه للمصريين، "عاوز أقول للناس الاشتراطات إن كان عندنا عيب في النظام خلى الدنيا كده وأنا بقول كلام مهذب.. كتير من بلدنا بالطريقة دي، لأن النظام اللي كان موجود قبل كده في تنظيم البناء محتاج يتطور".


وتابع: الثمن اللي بيتدفع ده بيتحمله الشعب المصري كله.. يهمني أقول حاجة واحدة بس.. براهن على الناس والمصريين طيب أنا بشكر المصريين".


ويحضر الافتتاح الدكتور مصطفى مدبولي، رئيس مجلس الوزراء، والدكتور علي عبد العال، رئيس مجلس النواب، وعدد من الوزراء.


ويعد مشروع "مجمع التكسير الهيدروجينى" لإنتاج المنتجات البترولية بمنطقة مسطرد أحد أهم وأحدث المشروعات البترولية الكبرى الجاري افتتاحها ودخولها الخدمة بالكامل.


وتأتي هذه الافتتاحات في إطار برنامج طموح لوزارة البترول لتطوير صناعة التكرير وزيادة طاقات مصر التكريرية وقدراتها الإنتاجية من المنتجات البترولية لتأمين احتياجات السوق المحلية.