الثلاثاء 21 مايو 2024

حملة على «فيسبوك» لإعادة خانة فصيلة الدم إلى بطاقات الرقم القومي

بطاقات الرقم القومي

الهلال لايت15-6-2021 | 20:49

إيمان علي

شارك عدد من رواد موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك" في هاشتاج #فصيلة_الدم_في_البطاقة، والذي يدعو إلى إضافة خانة فصيلة الدم في بطاقات الرقم القومي للمصريين، مؤكدين أن تلك الخطوة تساعد في إنقاذ حياة الكثير من الأشخاص.

وقال المشاركون في الهاشتاج :" لأن سرعة نقل الدم بتساعد في إنقاذ حياة إنسان، شارك في حملة فصيلة الدم في البطاقة، هنا بنطالب برجوع خانة فصيلة الدم تاني في البطاقة، شاركونا في حملتنا وساعدوا في إنقاذ حياة".

وقال أحد رواد فيسبوك:" كانت مطبقة في البطاقات القديمة الورقية.. الغريب بقي الدنيا بتتطور مش ترجع بورت"، وأضاف آخر :"طيب يا جماعة انا دكتورة واشتغلت في بنك الدم هو محدش بينقل بالفصيلة بس.. مابتحصلش ابدا.. نقل الدم ده نفس خطورة العملية الجراحية في مضاعفاتها ممكن يموت العيان.. لازم تحليل توافق الأول وده بيعوز عينة دم فكده كده العينة تتاخد وتتعمل فصيلة احسن.. والتحليل ده (فصيلة +توافق) بياخد ٢٠ دقيقة مش هيأخر العيان ولاحاجة".

وتابع ثالث :" التحليل بقي سهل احسن من موظف السجل اللي كانتب اسامي الناس غلط هيكتب الفصيله صح الافضل ان المستشفي تعملها كده كده محدش هينقلك دم وانت ماشي في الشارع".