الإثنين 27 مايو 2024

بينها قطّة مهرجان القاهرة.. تسميم الحيوانات في دار الأوبرا يشعل فيسبوك

قطة مهرجان القاهرة

الهلال لايت17-6-2021 | 14:59

إيمان علي

تداول عدد من النشطاء على موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، بعض المنشورات التي تتحدث عن واقعة أدّعوا أنها حدثت في دار الأوبرا المصرية، وتتعلّق بتسميم عدد من الحيوانات منها قطّة اشتهرت بعد دخولها الريد كاربت لمهرجان القاهرة السنيمائي في دورته الماضية.

وقال رواد الموقع الاجتماعي فى أحد المنشوارات المنتشرة بكثافة: "صحيت علي خبر مزعج للأسف، أكيد كلكم فاكرين القط ده اللي كان نجم مهرجان القاهرة السينمائى الدولى، وهو قاعد في دار الأوبرا المصرية، هناك ناس كتير كانت عايزة تتبنها بس الناس اللي هناك كانوا بيقول المعامله هناك كويسة ومحدش بيأذيهم يعني وبيأكلهم، ف إمبارح القط ده اتسمم هو غيره في مكان المفروض الناس هناك عقليتها وإنسانيته عاليه، فمقدرش اتهم شخص بعينه بس بصراحة انا حزين علي اللي بقى يحصل ل كل حيوان بريء من حيوانات الشارع وحبسي الله ونعم الوكيل ف اللي عامل كدا ويقتل حيوان ضعيف مش محتاج منا غير شوية اكل وان محدش يضربوا واتمنا اي حد يقدر يساعد ف ان الموضوع ده ميعديش كده والشخص اللي عامل ده في الحيوانات هناك لازم يتحسب ".

وقال منشور آخر :"القطة القمر ديه ظهرت على الريد كاربت في مهرجان القاهرة السينيمائي الماضي ومن وقتها وضعت يدي على قلبي لأني اعلم مصيرها عند المتخلفين الذين قد يعتبرون هذا عارا ... ورأينا كيف تعامل معها الاجانب بحب وقدام الكاميرات وفي حضرة المتحضرين اجدنا التمثيل ... اليوم علمت ان دار الفن والابداع المدعوة اوبرا قتلت كل القطط بما فيهم هذه الجميلة .. اترى لو تسرب الخبر الى كل من رأوها واحبوها في انحاء العالم سنكون امام الدنيا قد الدنيا".

وعلى الجانب الآخر، شكّك بعض رواد فيسبوك، في صحة الواقعة، مطالبين بتأكيد رسمي، ومعاقبة الفاعل في حالة صدق الرواية المتداولة.