الأحد 28 ابريل 2024

قضية «الاغتصاب الزوجى» تشعل الجدل بين رواد «تويتر»

الاغتصاب الزوجي

الهلال لايت20-6-2021 | 17:28

إيمان علي

تصدّر هاشتاج "الاغتصاب الزوجي" قائمة الأكثر تداولًا على موقع التواصل الاجتماعي تويتر، وخلاله شارك عدد من النشطاء من مصر والعالم العربي في مناقشات حول القضية التي أصبحت مثار جدل خلال الفترة الماضية.

وقالت إحدى المستخدمات: "عزيزتي الاغتصاب الزوجي جريمة! ولو حكالك البعض "لأ هاد الشّرع"، احكيلهم "هاد تحليلك إنت للشرع"، ولكن: يكفي أن تعرفي أنتِ أنّه جريمة. مهم إنه أنتِ تمنعيه ببيتك. مهم تعرفي إنه جسدك إلك، قبل وخلال وبعد الزواج. مهم إنّه تربّي ولادك، إنّه جريمة! خليكِ واعية، لتحافظي على نفسك".

وأضاف أحد النشطاء: "ولسه عم بشوف تغريدات عن "الاغتصاب الزوجي"، مش قادر أصدق انو هذا موضوع ينحكى فيه رجل يصفع الوجه"، كما تابع ثالث: "مش فاهم موضوع الاغتصاب الزوجي ده.. أنا أعرف أي اتنين متجوزين هدفهم إنهم بيسعدوا بعض عشان يكتفوا ببعض.. وأعرف أن الراجل مش حيوان ويقدر يتفهم شعور الست في لحظات معينة، لكن لو الست بتستهبل ف حقيقي ميصحش لأن كده اسمها بتئذيه، ولو هو أجبرها فإيه المتعة أو الاكتفاء ليه في كده!".

وواصلت أخرى: "الاغتصاب الزوجي مش حاجة جديدة، وإنك ما سمعتش عنها ده عشان احنا متربيين غلط، متربيين نخاف نقول لأ، نخاف نرفض، نخاف حتى نشتكي! ومش بس كده لا بتلبسونا ذنوب الدنيا والآخرة لمجرد الشكوي !!!!".

Dr.Randa
Dr.Radwa