الأحد 9 يونيو 2024

«استروه طيب».. «قاعدة حمام» في شوارع القاهرة تشعل السوشيال ميديا (صور)

الحمام

الهلال لايت16-8-2021 | 16:36

إيمان علي

تداول عدد من النشطاء على موقع التواصل الاجتماعي، صورة نشرها شاب لحمام عمومي في الشارع الذي يسكن فيه، ولكنه غريب الشكل، حيث لا يعرف للخصوصية أي معنى.

وفي الصور ظهرت "قاعدة حمام" موضوعة في أحد الشوارع دون وجود أي ساتر فيه، بينما علّق الشاب على الصورة التي نشرها بقوله: "عندنا في الشارع قعدة حمام عشان لو حد غريب معدي وبيته بعيد يتفضل".

وتسببت الصورة وتعليق الشاب في إشعال روح الدعابة بين مستخدمي  فيس بوك، لتتوالى التعليقات الطريفة على الصورة ومنها: "صدقة جارية على روح سباك"، و"اي ستارة حمام ولا ملاية قديمة استر بيها نفسي"، و"هو كويس عشان لو حد عنده سكر بس كانو كملو و حط ستار حوالين الحمام بحيث يقفلوه"، و"طلاما in public يبقي so what!!"، و"استروه طيب"، و"ومش عارف weird ولا لأ!".

ومن التعليقات أيضًا: "هو الويرد أنك مش عارف هو ويرد ولا لأ .. أنت استخدمت القعدة دى"، و"علفكرة ربنا يجازبه خير اللي عمل كده والله فيه ناس مريضة سكر وبتتعب مابتقدرش تتحمل ممكن بس ستاره او صندوق خشب يتقفل وربنا يكرمكم والله"، و"هوه الواحد بيحلم بحاجات شبه كدا وهوه نايم عادي ... بس لو في كدا فالحقيقه يبقي ع الدنيا السلانكسيه".