الخميس 16 مايو 2024

"ابني راح بسبب لمبة".. أسرة ضحية الدفاع عن والدته في إمبابة تكشف أسرار الواقعة (فيديو وصور)

المجني عليه

الجريمة19-8-2021 | 12:42

هايدي شعبان

 "ابني راح علشان لمبة.."، بتلك الكلمات عبر والد فرج سراج، الشاب الذي راح ضحية الدفاع عن والدته في مشاجرة مع الجيران، انتهت بمقتله، في منطقة إمبابة.

وقال "عم سراج"، والد الشاب الضحية لـ"دار الهلال"، والدموع لا تفارق عينيه، إن زوجته كانت جالسة بمحل بقالة خاص بها كعادتها فرأت جيرانهم في المنزل المقابل يجرون صيانة بمنزلهم ذاكرا: "فاتلم نموس كتير على المحل فقامت قفلت اللمبة..".

وأضاف: "هو احنا مسئولين أننا ننورلهم؟!.. بعدها كانت داخلة البيت، فسمعت الستات عندهم عمالين يلقّحوا بالكلام ويشتموها، لكنها لم تبال إلا أنها حكت ما حدث لزوجة ابننا، التي قصت التفاضيل على زوجها، فإذا به يعود إلى المنزل، ويسأل أمه مين شتمك ياما.. مش هنفضل كل يوم نتهان كدة من الناس؟!".

والتقطت والدة الشاب الضحية، أطراف الحديث وقالت لـ"دار الهلال": "لما ابني جه ولقانى بتشتم، وحاول الدفاع عني، إذا بشخص يدعى محمد.ح، يمسك به، ويشده من القميص بتاعه، وقعد يضرب فيه، ومعه اثنان آخران، يدعيان أحمد.ر، ومحمد.ر، وبعد وصلة ضرب بالأقلام على الوجه خنقوه بالقميص بتاعه".

وأضافت: "عقب ذلك أحضر محمد. ر، البالغ من العمر 17 عاما، سكين من ملابسه، ووجه طعنة لابني أودت بحياته، موضحة: "هو ضربه ضرب واحدة جابت أجل ابني، وكنت عمالة اصرخ وأقول إنقذوا ابني.. إلا أنه توفي قبل ما يوصل المستشفى".

بدورها قالت أسماء، زوجة المجني عليه، لـ"دار الهلال"، والدموع تسيل في عينيها: "بعدها حماتي اتصلت بيا، وقالت لي فرج مات يا أسماء، وكنت مش مصدقة وعمالة أقولها لأ فرج مماتش.. أنا ابنى الصغير عنده 3 سنين، وكل يوم بيقولي بابا فين.. كلميلى بابا.. أنا عايز بابا.. وأنا مش عارفة أرد أقوله إيه؟!

وأضافت: "أنا عايزة حق جوزي وعيالى اللى اتيتموا دول، عايزة عدل ربنا، عايزة إعدام للى عمل كدة في ابني".

لمشاهدة الفيديو اضغط هنا 

لكالمجني عليه

 

المجني عليه

المجني عليهالمجني عليهالمجني عليهالمجني عليه