الأربعاء 22 مايو 2024

«الدنيا ليست عادلة».. رسالة انتحار طالب طب عين شمس تثير الجدل على فيس بوك

رسالة الانتحار

الهلال لايت 20-10-2021 | 14:29

إيمان علي

تداول عدد من رواد مواقع التواصل الاجتماعي، صورة لرسالة انتحار كتبها أحد طلاب كلية الطب جامعة عين شمس، على جدران دورة المياه، لرسوبه بإحدى المواد وإعادة السنة الدراسية.

وقال في رسالته: "هنتحر يوم 1 / 11 / 2021، الدنيا ليست عادلة، من غير المنصف أن أرسب سنة كاملة، بسبب مادة واحدة، فتفوقي في سنواتي الثلاث الأُوَل لم يشفع لي".

وتداولت صفحات فيس بوك الرسالة على نطاق واسع، وانهالت التعليقات على الرسالة، وتقول إحداها:" صورة من حمام في كلية طب عين شمس .. أغرب لايحة طب في مصر، لك ان تتخيل ان اللي كاتب الرسالة هيعيد سنة كاملة عشان سقط علي درجتين في امتحان واحد مثلا ب٧٠ درجة ونجح في ١٠ امتحانات غيره ب٩٥٠ درجة".

وأضاف التعليق :" اسمعوهم .. كتير اوي بيعاني مع نظام ولايحة غير عادلة إيه وجه الاستفادة لما كل الطلبة بتعاني وتشتكي وكم الضغط اللي عليهم٩٩٪ من الدكاترة بتشتكي ومعترضة علي النظام وتدريسة من سنة اولي لسنة ساته، حاولوا تلحقوا المركب قبل ما تغرق مش هتستفادوا حاجة لما تضيقوها عليهم بإذن الله الحساب عند ربنا، مش دي الرساله الأولي ولا هتبقي الأخيرة في ظل اللايحة والنظام وفي وجود الإدارة الموجودة دي".

وأثارت الصورة الجدل بين رواد السوشيال ميديا الذين طالبوا الجامعة بتدخل عاجل من أجل معرفة الطالب وتقديم الدعم النفسي له قبل أن يقوم بتنفيذ مخططه في الانتحار خلال أيام معدودة.