الثلاثاء 2 يوليو 2024

ريهام حجاج عن «جريمة الإسماعيلية»: «استكفينا تكنولوجيا.. ومحتاجين إنسانية»

ريهام حجاج

فن2-11-2021 | 20:45

نورهان اسامة

علقت الفنانة ريهام حجاج على جريمة الإسماعيلية، والتي أشعلت مواقع السوشيال ميديا المختلفة، بسبب قيام أحد المواطنين بذبح وجاره بمنتصف الشارع وتحت ضوء الشمس، وسط حشد كبير من الناس، الذين لم يتدخل أحد منهم.

وشاركت ريهام حجاج رسالة عبر خاصية الاستوري لحسابها على موقع فيس بوك "فيسبوك"، قالت فيه: "جريمة الاسماعيلية.. مش حاتكلم كتير علي الفعل الةحسي اللي حصل من حد شوفنا زيه متطرفين ومجانين كتير.."

وتابعت: "أنا اللي مستوقفني بالفعل هو الزمان والمكان، ان ده يحصل في ميدان عام وفي عز الضهر!!!.. وقصاد كل الناس دي اللي كانت بتتفرج.. والمفزع هو ردود أفعال الناس (رغم ان المصريين معروفين بالشهامة والجدعنة والتدين)".

وأضافت: "طيب لو قولنا ان ما حدش اتحرك عشان اتفزعوا او خافوا من المجرم.. طيب اللي ماسك التليفون بيصور الجريمة وهي بتحصل هو في ايه ولا في ايه؟.. جاب منين القدرة علي مسك الموبايل وتصوير المشهد وهو بيحصل.. إزااي.. الفكرة أصلا خطرت علي باله ازاي".

ريهام حجاج

واستكملت: "بصراحة.. مذبحة الاسماعيلية هي انعكاس للي وصلناله في هوش السوشيال ميديا اللي تخلي واحد يهمه انه يصور اللي بيحصل اكتر من إنقاذ الضحية!!.. للأسف التكنولوجيا علي قد ما ادتنا حاجات علي قد ما موتت مشاعرنا وانسانيتنا.. ولسه بيقولك ميتافايرال".

واختتمت: "احنا استكفينا تكنولوجيا، احنا محتاجين انسانية وشهامة ومبتدئ وطيبة ورحمة وأخلاق وضمير".

الاكثر قراءة