الأربعاء 15 مايو 2024

مساء اليوم .. مسافر ليل تدعو الجمهور لركوب القطار بالهناجر

مسرحية مسافر ليل

فن25-12-2021 | 12:30

همت مصطفى

تشهد اليوم ساحة مركز الهناجر للفنون بدار الأوبرا ليال جديدة للجمهور من العرض المسرحي "مسافر ليل" للكاتب والمؤلف  المسرحي الكبير صلاح عبد الصبور ، وذلك من خلال موسم جديد الموسم التاسع للسنة الرابعة للعرض من بدء تقديم العرض للجمهور، بدءًا من اليوم  25 ديسمبر في السادسة مساءً . وتستمر لمدة 15 يومًا .

وعرض "مسافر ليل" شارك في العديد من المهرجانات المحلية والدولية منها دورة المهرجان القاهرة الدولي للمسرح التجريبى لعام 2020 و فى مهرجان الهيئة العربية للمسرح عام 2019 وفى المهرجان القومى وحصل على أفضل ممثل فى المهرجان القومى عام 2018  للفنان الدكتور علاء قوقة.

وحصد العرض العديد من الجوائز منها جائزة الدولة التشجيعية عن تصميم الديكور عام 2021 وجائزة أفضل عرض وأفضل مخرج فى تصويت مجلة أخبار النجوم لعام 2018.

ويقدم العرض تحت إشراف المخرج خالد جلال رئيس قطاع الانتاج الثقافي والفنان شادى سرور مدير مركز الهناجر للفنون  وتقدم في موسمها التاسع ضمن فعاليات احتفال وزارة الثقافة بذكرى الكاتب الكبير صلاح عبد الصبور، والعرض بطولة علاء قوقة، علاء عباس،  ياسر أبو العنين ، وقدم دور الراوي في المواسم السابقة والأخيرة الفنان جهاد أبو العينين، ومن ديكور وإخراج محمود فؤاد صدقي.

وكتب مخرج العرض موجها الدعوة للجمهور، ويدعوهم لركوب قطار العرض المسرحي مع أسرة العرض من جديد حيث نشر على صفحة العرض الرسمية بموقع التواصل الاجتماعي " فيس بوك ": 

كتير بنسمع أن الواحد بيلبس نضارة 3D ويبقى جزء من اللى بيحصل فى فيلم

لكن أن يبقى ليك دور أساسى فى قصه وبالتحديد فى مسرحية وأنك تبقى قاعد مشارك بدور فى عرض مسرحى هى دى الجديدة ..

ودة اللى هتشوفه فى الفيديو سواء جزء من المسرحية أو حتى أراء الناس

مسرحية مسافر ليل

يهى حاجه جديده والى مش هايروحها هايفوتوكتير

الممثلين بيجو يقعدو جنبك و انت بتكون جزء من اللى بيتعرض شعورك بيكون مختلف

المعروف أن كل المسرحيات بتتعرض فى مسارح عادية مع تغيير الديكور ... لكن أن مسرحية يتعملها مسرح مخصوص بديكور جديد يبقى مينفعش متشفوش الفكرة الجديدة دى لأنكم فعلا هتنبهروا

المسرح نفسة زى عربية القطار وبتبقى أنت مشارك فى العرض كجزء أساسى منه .. أنت هنا من ركاب عربة القطار دى..

يبقى لازم ندعم الأفكار الجديدة دى وفعلا حاجة جديدة أنك عايش جوة القصة الحقيقية بكل حذافيرها للدرجة دى

القصة عبارة عن ايه بقى رحلة بطلها راكب القطار دة والرحلة ليلية وبيجى محصل التذاكر كل شوية يلاقية عايش فى ملكوت لوحدة وبيحس أنه ممكن يمارس علية القهر والبطش ويقنعه مرة أن الأسكندر ومرة انه شخص أقوى ويستغل ضعفة وسلبية كل ركاب القطار لغاية لما الموضوع ينتهى لحاجة عمركم ما هتتخيلوها ....

على فكرة وانت قاعد وشايف المضوع واقعى وإنك جزء من القصة وقاعد سلبى هتحس انك فعلا عاوز تقوم تتخانق من اللى انت شايفة

 

(القصة من تأليف : صلاح عبد الصبور

 

 

 

 

 

Dr.Radwa
Egypt Air