الأحد 19 مايو 2024

السيسي لـ «الإعلام»: «اعرضوا المشروعات للناس عشان يعرفوا بنعمل إيه»

الرئيس السيسي

الاتحادية26-12-2021 | 14:10

أشرقت حفني

أكد الرئيس عبد الفتاح السيسي، أن الدولة المصرية تنفذ العديد من المشروعات الضخمة في الزراعة، معلقًا "أنا مش بقول كده علشان الناس تمدحنا.. لا.. عاوز أقول للناس في مصر اطمنوا.. واطمنوا مش كلام". 

وقال الرئيس السيسي، خلال كلمته في افتتاح عدد من المشروعات القومية في توشكى، معاتبًا: "المشروعات الضخمة دي مش عارفين نقدمهم كويس.. لما السد العالي اتعمل خد من تركيز الناس خلال الإجراءات المصاحبة للتنفيذ لكن المشروعات دي مش بيتعمل تصوير إعلامي أو جهد إعلامي لعناصر المشروع والتكلفة المالية للمشروعات الضخمة دي".

وتابع الرئيس: "لو عاوز أعمل سد عالي تاني.. ياخد مني الجهد، ولكن مع تطور المعدات وتطور في العمل الهندسي والمعدات ياخد الوقت اللي اتعمل فيه".

ويفتتح الرئيس السيسي، اليوم الأحد، عددًا من مشروعات استصلاح وزراعة الأراضي الصحراوية بتوشكى.

ويعد مشروع توشكى هو أكبر مشروع استصلاح زراعي في منطقة الشرق الأوسط، وأحد المشروعات القومية العملاقة التي نجح الرئيس عبدالفتاح السيسي، في إعادته للحياة لها، بعد فترة من التدهور أصابت المشروع الذي يقع جنوب أسوان.

وبلغت تكلفة المشروع 6.4 مليارات جنيه، وتم البدء به في أكتوبر 2020، وتم زراعة 30 ألف فدان قمح خلال أول 3 أشهر من بداية المرحلة الأولى، إضافة إلى إنهاء تجهيز نحو 100 ألف فدان قابلين للزراعة، وجار تجهيز 100 ألف فدان أخرى بنهاية العام الجاري.