الجمعة 10 مايو 2024

محمد صادق عن «أصحاب ولا أعز»: الفيلم لطيف ولو استفزك يبقى لمس حتة جواك

الكاتب محمد صادق

فن29-1-2022 | 21:26

حسام يونس

كشف الكاتب محمد صادق، عن رأيه في فيلم «أصحاب ولا أعز»، الذي أثار الجدل على مواقع التواصل الاجتماعي مؤخرًا، وواجه عاصفة عاتية من الانتقادات، بسبب بعض المشاهد والعبارات التي اعتبرها الكثيرون جريئة وخادشة للحياء.

وكتب محمد صادق عبر خاصية القصص المصورة عبر حسابه الرسمي على موقع تبادل الصور والفيديوهات «إنستجرام»: «أنا شوفت النسخة الإيطالي والإسباني والأمريكي والعربي من فيلم أصحاب ولا أعز، والفيلم أخد جوائز كتير عشان بيضرب في مناطق الناس مش بتحب تتخبط فيها وتصدق وهم المثالية والشعارات».

وتابع صادق: «وأنا بحب أكتب عن القضايا التي يتناولها الفيلم في رواياتي، ولكن عندي تحفظ على البطل الشاذ جنسيًا في جميع الأجزاء، لم يعجبني وكان متصنعًا جدًا، بس هو دا الفن يعرض عليا شيء وأنا أخد اللي يعجبني منه وأرفض اللي مقتنعش بيه».

وأضاف محمد صادق: «مش شايف أن الفيلم شجعني على الخيانة أو الشذوذ أو أعمل عملية تكبير لصدري، والفيلم لم يؤثر في قناعاتي وعقلي؛ لأن العقل نعمة كبيرة ربنا كرمنا بيها، أما عن قصة زواج منى زكي وإياد نصار، لازم توجع لأنها تعكس 85% من حالات الزواج في الواقع، ويمكن أكتر من كدا كمان، وطبيعي تثير الجدل وتوجع الرجالة قبل الستات؛ لأنهم فاكرين لوحدهم اللي بيخونوا، وكلهم حسوا أن شخصية منى زكي حتة منهم وعشان كدا زعلوا واتحمقوا».

واختتم محمد صادق قائلًا: «الفيلم لطيف ولو ضايقك أو استفزك يبقى لمس حتة جواك لازم تعترف بيها، ولو مضايق وخايف على قيمك يبقى من حقك ترفضه، وخد بالك من اللي حواليك ووعيهم، لكن الخلاصة أن مفيش حد من حقة يمنع التاني يشوف الفيلم، أنا من حقي أتفرج وأنت من حقك ترفض.. لا أنا فاسد ولا أنت رجعي».


ويضم الفيلم نخبة من كبار النجوم العرب وهم: «فؤاد يمين، إياد نصار، نادين لبكي، منى زكي، جورج خباز، ديامان أبو عبود، عادل كرم»، وإخراج وسام سميرة.

 

Dr.Radwa
Egypt Air