الإثنين 29 ابريل 2024

سرق تحويشة عمري.. تفاصيل دعوى طلاق داخل محكمة الأسرة

محكمة الأسرة

الجريمة27-2-2023 | 20:25

هاجر الصباغ

«جوزي سرق تحويشة عمري وورثي وهرب، البرشام والمخدرات ضيعوا عقله»، كلمات قالتها داليا وهي تبكي أمام مكتب تسوية المنازعات داخل محكمة الأسرة بالتجمع الخامس، وتطالب بالطلاق للضرر ضد زوجها،  بعدما وعلى حد قولها خان عشرتها، وأخذ منها مبلغ 2 مليون جنيه ولم يعد إلى المنزل بعدها.

وروت الزوجة للقاضي ما حدث معها منذ اللقاء الأول، حتى الليلة التي خرج فيها من المنزل بأموالها ولم يعد، قائلة، إنها التقت زوجها بعد انتهاء دراستها الجامعية عن طريق صديق لها، وبعد أن تقدم لها رفضته عائلتها، وبرروا رفضهم أن ليس له وظيفة ثابتة بخلاف مستواه الاجتماعي.

لكنها قابلت رفض عائلتها بالعناد، وظلت تقنعهم به، حتي أعطوه فرصة وتقدم لخطبتها مرة أخرى ووافقوا، وطوال فترة الخطبة كانوا يقنعوها باستغلالها، لكنها كانت ترى أنها تساعده حتي يصلوا لبر الأمان بالزيجة« ساعدته في كل حاجة حتى تجهيز الشقة، وبعد ماتم الزواج بدأت تظهر صفاته السيئة، لدرجة إني شكيت إني اتجوزت راجل غريب معرفوش».

وتذكرت الزوجة بداية زواجها قبل إنجاب أطفالها الـ3، «كنت بصرف على البيت علشان مرتبه مش بيكفي، وبعد ما خلفت بدأت أدور معاه على شغل إضافي ليه، لكنه كان بيرفض، ومعتمد عليا بشكل كامل، وبعد ما خلفت ولادي التوأم، عرفت أنه بيتعاطي برشام ومخدرات، وغضبت أكتر من مرة وكنت برجع البيت عشان الولاد متتأثرش بخلافتنا، وأخر مرة وعدتني أنه هيبطل مخدرات».

وأضافت الزوجة «بدأ يدور على شغل أحسن، وقالي أنه دخل في مشروع مع أصحابه بس محتاج فلوس عشان الوقت ميضعش عليه، وأديته الفلوس على أمل أنه يعمل مشروع ونستقر، وقولت فلوسنا واحده وكله عشان ولادنا، لكنه خان العشرة وبعد ما أخد الفلوس أختفى، وفضلت سنه عندي صدمة من هروبه، وأنا كنا فاكرة إنه اتغير واستأمنته على حياتي وفلوسي، وبدأت اتعالج نفسيًا لحد ما أهلى أقنعوني أطلق بحكم من المحكمة، واستعوض ربنا في الفلوس عشان نفسيتي وولادي».

وانهت الزوجة حديثها بأنها لجأت إلى محكمة الأسرة بعد يأسها من عودته، وأقامت ضده دعوى طلاق للضرر، حملت رقم 1821 وعاد بعدها ليقنعها بأنه سافر إلى العمل وأن المشروع نجح، وجنى منه الكثير من المال، لكنها رفضت الصلح، وبناء على ذلك تعنت في حضور جلسات التسوية.

Dr.Randa
Dr.Radwa