الجمعة 3 مايو 2024

لبنى ونس: عشقت دور فاطمة بجعفر العمدة ومواجهة محمد رمضان الأصعب

لبني ونس

فن14-5-2023 | 23:52

ياسمين محمد

قالت الفنانة لبنى ونس إنها تعتز بعدد من الأعمال فى مشوارها الفنى ومنها مسلسل "خالتي صفية والدير" مع المخرج الكبير إسماعيل عبد الحافظ وهو من أقرب الأعمال إلى قلبها وهو عمل رائع وسيظل في ذاكرة المشاهد.

وأضافت خلال حلولها ضيفة ببرنامج واحد من الناس مع الإعلامي الدكتور عمرو الليثي على شاشة الحياة، وأيضا عملي مع الفنانة الكبيرة فاتن حمامة فى مسلسل "ضمير أبلة حكمت، وأنا لم أشاهدها فى البلاتوه لكن قابلتها فى الأوبرا وكانت مدعوة لحضور حفلة باليه.

وعن دورها فى مسلسل جعفر العمدة فى دور الأم فى المسلسل كان مهم وصعب وعملت دور أم فى مسلسل تحت الوصاية، واللي رشحني لجعفر العمدة المخرج الكبير محمد سامى وروحت وقعدت معاه وشرحلي هو عاوز دور إم إزاي وكيفية تقديمها، وكنت بزود حاجات عندي وكان محمد سامى بيوافق عليها وأي ممثل لازم يزود بصمته على الدور، وأنا كنت حريصة على شدة الواقعية فى الدور، وانأ عيشت فاطمة بجد، وأصعب مشهد مواجهة جعفر العمدة لأول مرة.

وتابعت لبنى أنها كونت فرقة موسيقى فى الفترة من 91 إلى سنة 96 وسافرنا البحرين وقدمنا حفلات هناك، وبعد ما توفقت عن التمثيل بسبب أسرتي وتربية أولادي، عملت مشروع "إتيليه" فى البيت للتطريز فساتين السهرة، وأنا لا أحب الجلوس فى البيت بدون عمل. وأشارت أنه في أحد الأعمال كانت تشارك بدور كومبارس متكلم، وكنت في الدور منقبه ومريم أبو عوف المخرجة واللي قبلي في الكلام اتلخبطت فقالت لي اعملي انتي الدور مكانها، ولما شيلت النقاب المخرجة عرفتني، ومش عيب أنا أبدأ كده لكن العيب إني أمد إيدي لحد.

Dr.Randa
Dr.Radwa