الجمعة 3 مايو 2024

وليد توفيق يكشف سر جديد عن أغنيته «انزل ياجميل».. خاص

وليد توفيق

فن7-9-2023 | 13:28

ياسمين محمد - تصوير محمد عدلي

كشف الفنان اللباني وليد توفيق، عن قيامه بتلحين لعدد كبير من الفنانين منهم جورج وسوف ، وصباح، ولكنه لم يهتم بالعمل كملحن وركز على كونه مطرب، مشرا أنه تعرض عليه تغيير كلمات أغنية «أنزل ياجميل» ولكنه رفض احتراما لجمهور الأغنية.

وليد توفيق يكشف سبب رفضه لتغيير كلمات أغنية «انزل ياجميل»

قال وليد توفيق في لقائه مع دار الهلال:«اتعرض عليا تغيير كلمات أغنية "انزل ياجميل"إلي كلمات أخري، لكي تواكب التريند وتكون كوميدية، مقابل مبلغ مالي كبير، ولكن رفضت تغييرها لانها ليها تاريخ مع الجمهورالمصري بالتحديد خاصة في أعياد الميلاد».

 

اللي مشتغلش في مصر شهرته نقصت 50%

أما عن إحيائه أول حفل غنائي في القلعة من ضمن فعاليات مهرجان محكي القلعة، بعد غياب عامين، قائئلا:«سعدت جداَ بحفلي في مهرجان القلعة، كنت طالع فرحان ومش خايف على إني عملت بروفة واحدة فقط واتاخرت ساعة على الجمهور، لكن هم استنوني، وشخصياَ شعرت إني جاي لأهلي وناس وبلدي،واللي مشتغلش في مصر شهرته نقصت بنسبة 50 ٪؜».

 

وليد توفيق يكشف عن تعاونه مع مصطفي كامل 

بينما كشف أنه قام بتلحين عدد كبير من الأغاني لكبار النجوم بالوطن العربي، قائلا:«أنا عامل 80% من ألحاني ولكن مكنتش بقول إني بلحن وكمان أنا لحنت لجورج وسوف وصباح وغيرهم ولكن مكنش تركيزي كملحن أنا تركيزي كمطرب ،ممكن يجمعني عمل قريب مع مصطفي كامل لأن الحب لازم يترجم، وأنا بقالي مدة بحب أغاني لمصطفى كامل ومكنتش عارف إن هو اللي عملها ودا تقصير مني لكن ركزت عليه كمطرب وشاعر وملحن».

وليد توفيق: أي عمل عن الوطن بيعيش مع الجمهور


وعن سر خوضه تجربة التمثيل من جديد قال:«عملت 6 أفلام في السينما لكن الفيلم اللي بيتكلم عن الوطن هو اللي علم مع الناس، أي عمل عن الوطن يعيش، مفيش أغلي من الوطن، أنا مش ممثل أنا بغني وبلحن».

كما علق الفنان وليد توفيق، على قرارات وقف مطربي المهرجانات، قائلا: «كل جيل بيعبر عن نفسه بطريقته الخاصة، إحنا نعمل أغاني جديدة ونمشي مع الشباب والأجيال بس نحافظ على تقاليدنا، الغرب يحسدنا على تقاليدنا وعاداتنا، احنا مش بناخد من الغرب الإ العادات السيئة»

Dr.Randa
Dr.Radwa