الإثنين 3 يونيو 2024

فيديو..السيسي: كنت بحلم ندخل عالمية الأثاث في مصر

3-12-2019 | 12:22

وجّه الرئيس عبدالفتاح السيسي، رسالة إلى أهالي محافظة دمياط خلال افتتاح عدد من المشروعات القومية هناك، قائلا: "دمياط مدينة وناس لهم احترام وتقدير كبير جدًا في وجدان المصريين ووجداني شخصيًا بسبب جهدهم وعملهم".


وأضاف الرئيس السيسي خلال افتتاحه مشروعات قومية في محافظة دمياط اليوم: "كنت أطمح بالوصول إلى مستوى عالمي في صناعة الأثاث عندما دشنا مدينة الأثاث"، موضحًا: "طالما في ناس بتستورد أثاث فاحنا محققناش الرضا لكل الأذواق في السوق المصري"، مستكملا: "الحلم اللي عندي للعالمية، إيه يا بتوع دمياط معندكمش حلم، هي الناس بطلت تحلم وتجري على حلمها، إيه ده؟! أنا بتكلم على كل المصريين، اللي بتحرك فيه حلم حلمته وأنا صغير".


وواصل الرئيس السيسي: "لما سألت عن عدد الورش وطلعوا 1400، قلت هيقولوا محتاجين 2000 كمان، أنا بقول الحلم، حد يقول السوق مريح  شوية، وفيه مشاكل، لكن لن تنتهي المشاكل، وإحنا دورنا كدولة التصدي من خلال التشريعات وحماية المشروعات".


وتابع: "في ناس عاوزة تاخد أراضي كتير، أنا مش مع النقطة دي، أنا مع إننا نعمل بشكل منظم ومخطط زي ما الكتاب بيقول مدينة على 300 فدان، لو ابتدينا نديها لكل واحد هيعمل زي ما هو بيقول، وبقول للقائمين على الموضوع ده، في ظل ضعف قدرة الدولة على الإشراف والمتابعة".