الثلاثاء 14 مايو 2024

رواد السوشيال يتساءلون.. لماذا لا تحظى أفلام مهرجان الجونة بقدر الاهتمام بإطلالات الفنانات؟!

فن27-10-2020 | 20:32

منذ انطلاق مهرجان الجونة السينمائي والجدل مثار كل عام حول إطلالات الفنانات وملابسهن، وتتسابق كاميرات وسائل الإعلام لالتقاط صورة للنجمة وملابسها وإطلالتها الرائعة، لتغرق صور النجمات والنجوم مواقع التواصل الاجتماعي والمواقع الإخبارية.

 

ويبقى التساؤل الذي يطرح نفسه وبقوة، هل سمعت عن أفلام الجونة؟ هل سلط أحد الأشخاص الضوء عن الأفلام المعروضة في مهرجان الجونة السينمائي هذا العام؟ وهو التساؤل الذي راود الكثير من الشباب والشابات المهتمين بالحركة السينمائية في مصر، خاصة وإن كان النجوم والنجمات يقلدن المهرجانات العالمية في ملابسهن، فلما لا يحدث هذا التقليد في الأعمال المصرية والعربية؟.

 

في البداية تحدثت المدونة "دينا ناصف" قائلة: "ممكن حد يقولي أيه فايدة المهرجانات دي يعني بنستفاد أيه منها غير عروض الأزياء وتحدي مين يبين جسمه أكتر، وده رأي الفنان جمال سليمان في المهرجان، مجرد الحديث عن الأفلام الواحد حبهم من غير ما يشوفهم، ليه ميكونش فيه سبوت ع الأفلام، هما حرين يلبسوا اللي يلبسوه بس يبقى لبس يليق على الأقل نوصل لمستوى ممثلات الغرب".

 

وتفاعل مع تدوينتها شخص يدعى "شريف" حيث علق قائلاً: "ده علشان إحنا مجتمع بيحب التقليد بدون تفكير في عادتنا وتقاليدنا كمجتمع شرقي، للأسف إحنا مجتمع فاهمين التحضر غلط"، وأضاف آخر: " لا الناس ديه بتستفاد في مجالها.. وإحنا بس اللي بنضيع وقت في الفرجة عليهم".

 

وتابع ثالث: " المفروض إنه فيه استفادة مادية للمنظمين وفى الأساس هو المفروض اسمه مهرجان سينمائي يعني بيعرضوا فيه أفلام من دول كتير وفى النهاية بيبقى في جوائز لأحسن أفلام وممثلين ومخرجين بس معرفش إيه الفكرة في إن كل واحدة تروح المهرجان عريانة".


    Dr.Radwa
    Egypt Air