الخميس 30 مايو 2024

بالصور.. انقطاع مياه الجيزة «عرض مستمر».. والفواتير «نار»

20-5-2017 | 15:38

سادت حالة من الاستياء بين أهالي محافظة الجيزة، رصدتها «الهلال اليوم»، بسبب الانقطاع المتكرر لمياه الشرب خلال اليوم الواحد أو على مدار عدة أيام.

وأكد الأهالي أنهم تقدموا بشكاوى لمحافظ الجيزة، والشركة القابضة لمياه الشرب، ووزير الإسكان، لكن دون جدوى، الأمر الذي يعطل حياتهم المعيشية، خاصة أن المياه تتوافر في أوقات النوم ليلا أو في أوقات العمل الرسمي صباحا فقط، حين لا تتواجد ربات البيوت في المنازل لتخزينها.

وأوضح الشاكون أن الشركة القابضة للمياه تبرر الانقطاعات، بسبب تحويل خطوط المياه المتعارضة مع أعمال الحفر والإنشاءات للخط الثالث لمترو الأنفاق في المهندسين وإمبابة، وكذلك نظرا لأعمال التطهير والصيانة.

الأهالي: فواتير المياه نار.. والخدمة «خارج الخدمة»

وقال إيهاب مصطفى، أحد سكان فيصل: «المياه دايما بتقطع طول النهار ومش بتيجي إلا بالليل، والأسرة كلها بتكون نايمة، مين هيخزنها؟!»، وأضاف: «أنا بضطر أسهر بالليل علشان أخزنها، علشان نقدر نطبخ منها، ونملى زجاجات الشرب، وبقالنا 6 شهور على هذا الوضع، ومراتي موظفة طول النهار، وهي مش موجودة، حتى لو المياه جات الصبح مش بنلحق نخزنها».

وأضاف عبدالحميد أيوب، أحد سكان المنطقة أيضا: «عاوزين الحكومة تشوف حل للأزمة، ومش عارفين نغسل هدومنا، والعيال بيناموا من غير استحمام، والأكل مش بنطبخه، بنشتري جاهز من المطاعم، والمرتب بيضيع عليه».

وأكدت إيمان بدر الدين، إحدى سكان منطقة أبو قتادة: «المياه بتقطع، وباخد أنا وعيالي الخزانات ونروح نملأ من كولدير المسجد، ورغم أن المياه مش موجودة اليوم كله بندفع فواتير نار آخر الشهر بحوالي 100 جنيه في الشهر، ومش عارفة فين المياه اللي استخدمناها ».

وتساءلت: «لو مسئول في الحكومة ساكن في منطقة حد يقدر يقطع المياه عنه؟ مستحيل طبعا، المياه تتقطع عن الناس الغلابة بس».

واستطرد عبدالله صبحي، أحد سكان منطقة بين السرايات: «الشركة دايما بتقول إنها بتعمل صيانة وتطهير للمواسير، وعلشان خطوط المترو الجديدة وأعمال الحفر، وإحنا ذنبنا إيه نموت من العطش، حتى المياه مش لاقيينها، عاوزين مسئول يطلع يقول لنا سبب المشكلة وهتتحل إمتى؟!، وليه بندفع فواتير مرتفعة؟!».

وطالبت عزة أمين، إحدى سكان فيصل، بتوفير المياه لأهالي الجيزة، خاصة مع قرب قدوم شهر رمضان الكريم، والحاجة إلى تجهيز الطعام والعصائر وتخزين مياه الشرب والاستحمام من حرارة الصيف خلال فترة الصيام.

وتابعت: «الناس هتبقى صايمة، مش هنقدر نملأ خزانات المياه، ونشيلها لازم الحكومة تشوف حل، أعمال الحفر في المترو عطلت حياة الناس، وعاوزين الحكومة توفر عربيات مياه لما تتقطع علشان نخزن منها».

واعتبر رمضان أبو الخير، صاحب مطعم أسماك في الجيزة، أن قطع المياه جاء عليه بالخراب، حيث أوقف عمله الذي يعتمد بشكل كبير على المياه، في غسل الأسماك وشويها، مستدركا: «الزبون لو شافني بغسل من الجركن بيقرف ومش بييجي تاني».

«الشركة القابضة» تتحجج بالمترو والصيانة وزيادة السكان

كانت الشركة القابضة لمياه الشرب والصرف الصحي أعلنت في أكثر من بيان على لسان مسئوليها، أن أسباب انقطاع المياه ترجع إلى أعمال الحفر والإنشاءات للخط الثالث لمترو الأنفاق الذي يمر في منطقة المهندسين وإمبابة، وتضطر الشركة معه إلى تحويل خطوط مياه الشرب المتعارضة مع أعمال الحفر، ما يؤدى إلى قطع المياه، فضلا عن أعمال التطهير والصيانة لخطوط المياه التي لم يتم تغييرها منذ عشرات السنين.

كما أرجعت الشركة أيضا الأزمة إلى زيادة عدد السكان في المحافظة، مع الضغط على استهلاك المياه في الصيف، فضلا عن سرقة المياه بالوصلات المخالفة، مؤكدة أنها تعلن عن مواعيد الانقطاع، وتوفر سيارات مياه للمناطق المتضررة .