الخميس 27 يونيو 2024

«لطوط بقى غالى».. سعر تيشرت نجيب ساوريس يثير الجدل

ساويرس

الهلال لايت20-8-2021 | 23:08

رجاء مزروع

تداولت مواقع التواصل الاجتماعي والنشطاء على السوشيال ميديا صورة حديثة لرجل الأعمال المصري نجيب ساويرس والذى يظهر فيه مرتديا تيشرت شبابي يحمل صورة كارتون بطوط وبحث رواد السوشيال ميديا عن سعر هذا التيشرت والذى يبلغ قيمته1700 دولار.

وخلقت حالة من الجدل الواسعة على السوشيال ميديا من قبل النشطاء ورواد مواقع التواصل الاجتماعي حيث رأي البعض أن سعر التيشرت باهظ الثمن ولا يستحق هذا الرقم وهناك من سخر من شكله على ساوريس ومنهم من رأى أنها حرية شخصية.

فكتب أحد النشطاء قائٍلا:ناس منزلة صورة نجيب ساويرس وانه لابس تشيرت ب 20 ألف جنيه وإن دة كتير وشوف الأثرياء بيلبسوا ايه، بص يا سيدي الموضوع بيتقاس ازاي بقى كل واحد مننا في العادي بيجيب حاجة مناسبة لمستواه صح ؟

يعني فينا ناس بتصيف في بلطيم وناس دهب واحنا ناس عادية، فلما نجيب ساويرس يجيب حاجة بألف دولار وهو دخله الشهري ولنقل مليون دولار هنفترض إنه خسر الشهر دة وحاله واقف يعني، يبقى 1 من الألف من دخله الشهري كأنك بالظبط روحت جبت حاجة ب 3 جنيه هو دة مستواه و دة لو يعلمنا حاجة يعلمنا إنه بيجيب حاجات رخيصة جداً و عادية بالنسبة لمستواه، ويعلمنا اننا منروحش نجيب ب 30% من دخلنا تشيرت لاننا احنا إللي مبذرين وبنجيب حاجات ملهاش لازمة مش هما".

وأضاف آخر: "ليه يعني هي الخامة مستخرج من أمعاء كائن الكبونجو الغير موجود في العالم..ليه؟ مايشتري من العتبة".

وتقدر ثروة نجيب ساويرس نحو 5.7 مليار دولار أمريكي وقام نجيب بتحويل نصف ثروته إلى ذهب.