السبت 18 مايو 2024

سمية الخشاب تطالب برخصة وامتحانات للأزواج قبل الإنجاب.. ومتابع يسألها عن والديها

سمية الخشاب

الهلال لايت31-8-2021 | 14:47

إيمان علي

أثارت الفنانة سمية الخشاب حالة من الجدل بين متابعيها، بعد اقتراح غريب يخص إجراء امتحانات للأزواج المقبلين على الإنجاب من أجل منحهم رخصة.

وقالت سمية عبر صفحتها الرسمية على موقع التواصل الاجتماعي تويتر  :"انا بطالب برخصه وامتحان لـ الانجاب، يعني قبل ما الازواج يخلفوا يروحوا يطلعوا الرخصه دي فيتعملهم اختبار هل هما مؤهلين يربوا او لا؟ هل هما mentally stable؟ هل هيطلعوا نشأ كويس للمجتمع؟ واللي يسقط فالامتحان يعملوله therapy وياخد كورس تدريب لحد ما ينجح عشان ميظلموش الاطفال معاهم..".

وتلقت سمية العديد من التعليقات من متابعيها ما بين مؤيد ومعارض لاقتراحها، حيث قال أحدهم :" انا بطالب عدم انجاب اطفال الا لما يمر ع الزواج سنة ونص سنتين اقل شي عشان يتعرفو على بعض كويس يفهمو بعض ويتأسس مستقبل لاطفالهم الجايين مو يجيبوهم ويرموهم فالدنيا ويلا انتو وحظكم"، و"الإجابة على الاختبارات الورقية والدراسات والكورسات ليست شرط لتربية سليمة، التربية السليمة تأتي من الاهتمام والتركيز ومواكبة العصر وتطوراته يعني ننسي شوية هواية جمع الفلوس والخروج والفسح اليومية والمظاهر الاجتماعية الكاذبة فى معظم اوقاتها هنربي كويس وهنطلع اجيال مستقيمة".

في حين قال أحد الأشخاص :" تعليقاً على كلام حضرتك هل واليكى ووالدي اخدوا كورسات علشان يربونا او اتعملهم اختبارات مااعتقدش وهل ابن العالم او الفقيه لازم يكون عالم او فقيه وهل ابن الدكتور النفسي لازم يطلع متزن نفسياً وهل دايماً ابن نشأ في غياب الاب او الام للانفصال او عدم الإتفاق بالضرورة انه يفشل اكيد لاء".

الاكثر قراءة