الأحد 19 مايو 2024

بموقف إنساني مع شاب.. مستشار رئيس الوزراء ينعى محمود العربي

محمود العربي

أخبار10-9-2021 | 18:29

إيمان علي

نعى المهندس هانى يونس، المستشار الإعلامي لرئاسة مجلس الوزراء، رجل الأعمال محمود العربي رئيس مجلس إدارة مجموعة العربي.

ونشر يونس عبر صفحته على موقع التواصل الاجتماعي فيسبوك، منشورًا كتبه شاب يعمل في مجموعة العربي، ويتحدث عن موقف جمعه برجل الأعمال الراحل، ليٌعلّق مستشار رئيس الوزراء على المنشور بقوله :" أبكيتنا يا أخى والله ربنا يرحمه يا رب".

وتحدث الشاب أحمد مصطفى عن موقف جمعه بمحمود العربي حيث قال :"من حوالي 3 سنين لما خلصت الكلية قدمت في العربي وقعدت فترة محدش اتصل بيا روحت لوحدي قابلت الحاج محمود في قويسنا كنت فاكر إن راجل زي دا هيكون صعب اقابله تفاجئت إن الامن دخلني عادي في الدور "اي حد بيروح كان بيقابله"

وأضاف :"ولما جت الفرصة ودخلت للحاج حسيت اني عرقان وخايف ومش عارف أجمع كلمتين علي بعض سلمت عليه وسلم عليا والله والله والله قاللي نصًا أأمرني محتاج ايه قولتله انا مقدم هنا وعايز اشتغل وسألني على المؤهل والعنوان، ولما حس اني مهزوز حاول يهزر ويهديني وقاللي إنت متزوج قولتله لأ قاللي طيب مش عايز تتزوج قولتله بصراحة مش معايا فلوس ضحك وقاللي هنجوزك وقال لأخصائي التوظيف اللي واقف إعمله اللازم شكرته وجيت نازل وقفني ونادى على عامل البوفية وقال له ياخد واجبه العامل اخدني ودخلني مطعم كبار الزوار وخلصت الأكل التليفون رن إني عندي امتحان بكرة وامتحنت ونجحت".

واختتم الشاب بقوله :"الحاج محمود توفى النهاردة بعد عمر طويل في الخير وفتح بيوت ناس كتير ربنا يرحمه ويسكنه الفردوس الأعلى بغير حساب ويبارك في ذريته ويصبرهم ويصبرنا جميعًا على فراقه ".

وفي السياق، توافد أهالي محافظة المنوفية على قرية أبو رقبة التابعة لمركز أشمون اليوم لتشييع جثمان رجل الأعمال محمود العربي من مسجد العربي بالقرية، إلى مقابر العائلة بالقرية.

ومن المنتظر توافد كبار رجال الأعمال وعدد من المسئولين لتشييع جثمان أحد أعمدة الصناعة في مصر، والذي رحل عن عمر يناهز 89 عاما بعد رحلة طويلة من الكفاح والعطاء.