الجمعة 24 مايو 2024

«قلت للممرّض قدّم للكلب تحية عسكرية».. ننفرد بنشر أقوال الطبيب المتهم فى واقعة «اسجد لكلبى»

واقعة الطبيب والممرض

الجريمة19-9-2021 | 22:50

محمد زيدان _هايدي شغبان

حصلت بوابة "دار الهلال" على نص التحقيقات مع المتهم الطبيب "عمرو. خ"، لقيامه بالاشتراك مع آخرين بالتنمر على ممرض بالمستشفى واستعراض القوة عليه وإجباره على السجود لكلب في الواقعة المعروفة إعلاميا بـ "اسجد لكلبي".

وكان المستشار حمادة الصاوي النائب العام أحال 3 متهمين للمحاكمة الجنائية؛ لاتهامهم بالتنمر على ممرض بالقول واستعراض القوة والسيطرة عليه؛ إذ أمروه بالسجود لحيوان يملكه طبيب من المتهمين مستغلين ضعفه وسلطتهم عليه بقصد تخويفه ووضعه موضعَ السخرية والحطّ من شأنه، واعتدائهم بذلك على المبادئ والقِيَم الأسرية في المجتمع المصري، وانتهاكهم حرمة حياة المجني عليه الخاصة، ونشرهم عن طريق الشبكة المعلوماتية تصويرًا لواقعة التنمر، مما انتهك خصوصية المجني عليه دون رضاه، واستخدامهم حسابًا خاصًّا على أحد مواقع التواصل الاجتماعي بهدف ارتكاب تلك الجرائم.

وجاء نص التحقيقات مع المتهمين على النحو التالي:

ما قولك فيما نسب إليك من اتهامات تلوناها عليك شفاها بصدر المحضر؟

ج / الكلام ده كله محصلش

س / ما تفصيلات ما حدث؟

 ج / اللي حصل إن أنا شغال طبيب في مستشفى النزهة الدولي وعندي ممرض اسمه عادل بیشتغل معايا بقاله أكثر من 23 عاما وبحكم العشرة اللي ما بينا أخدنا على بعض وبقيت بعمله زی صدیق واتعودنا أن بعد يوم العمل الشاق نهزر ونمزح بعض وناكل مع بعض ونصلي مع بعض وهو كان بيجيلي البيت أحيانا وفي مرة شاف الكلب بتاعي وقعد يلعب معاه ولما الكلب بتاعي مات أنا حزنت عليه جدأ ولما عادل شافني قالي أنت حزين ليه قولتله عشان الكلب مات وابتدى بهزر معايا ويمزح على . على الكلب مرة كان هو عندي في المكتب وعادل قعد يهزر معايا ويقولي انت لسه حزين على الكلب وكان موجود في العيادة ساعها السكرتير اسمه عمرو محمد رفعت والدكتور معبر السعد كمال الدين وقاعدنا نهزر مع عادل وخليناه يلعب رياضة ودي مش أول مرة وأنا كنت بضوره فيديو وهو بيلعب رياضة وبعد كدة فوجئت أن الفيديو دة اتنشر على مواقع التواصل الاجتماعي.

من الذي يظهر بالمقطع التصويري المعروض عليك؟

 ج / هو اللي لابس قميص أزرق وكمامة ومعلق على صدره كارنية وماسك طرف السلك يبقى عمرو رفعت ـ السكرتير، واللي بينط الحبل دة هو الممرض عادل سالم، واللي لابس بلطو أبيض اللي ماسك طرف الحبل الثاني ده الدكتور معتز مسعد.

 س / ومن الذي كان يتحدث بالمقطع التصويري ويمسك بآلة التصوير؟ 

ج / لا مكنش فيه حد.

س / وهل المقطع التصويري المعروض عليك تم تحريفه أو تعديل محتواه بصورة أو بأخری؟

ج / لا هو دة الفيديو اللي أنا صورته.

 س / أمن ثمة إجراءات اتخذت تجاهك من الجهة الإدارية التابعة لمحل عملك بشأن الواقعة محل التحقيقات الراهنة؟

ج / لم يحدث، احنا كنا بنهزر معاه وباين قوي أنه بيضحك بالفيديو

 س / ما قولك فيما أقر به المدعو عادل سالم بتحقيقات النيابة العامة بأنه استجاب لطلباتكم خوفا على عمله لأنكم رؤسائه بالعمل؟

 ج / الكلام ده مش مظبوط وهو كان يستطيع طلب نقله لأي عيادة أخرى مجاورة ومطلبش كده وساعات لما كان بيغلط وكنت بقول له هنقلك من العيادة كان بيسوق عليها كل اللي في أنا اللي صوتي ظاهر في الفيديو وأنا اللي كنت بصور

وما هي مضامين الحوارات التي دارت بينكم في خلال تلك الفترة؟

ج / أنا كنت بقول لـ عادل نط الحبل ولو نطيبت عشرين نطه هديك خمسين جنية وقولت له اعتذر للكلب ولو معتذرتلوش هخليك تسجد له وقالي لا مش هينفع أسجد له فقولتله خلاص حيية تحية عسكرية.