الخميس 27 يونيو 2024

أحمد السقا: «الشهرة أسهل من النجومية»

السقا

فن19-10-2021 | 23:29

طلبت الاعلامية لميس الحديدي، من الفنان أحمد السقا توجيه نصيحة  لجيل الشباب  بعد مشواره  الفني الذي سلك فيه أصعب الطرق للتعلم وصولاً للنجومية، فرد قائلًا:  "الشهرة أسهل من النجومية، وهناك فارق بينهما فالنجومية تحتاج لجهد كبير مش بتيجي من مسلسل أو فيلم كسر الدنيا لكن من حب الناس  وأنا  رأس  مالي مش شركة ولا حاجة راس مالي " حب الناس "


وتابع في  لقاء  خلال  برنامج "كلمة أخيرة" الذي تقدمه الاعلامية لميس الحديدي على شاشة " ON"قائلاً : "النجومية مش بتيجي مش من يوم وليلة شغل كويس والناس تحبه بالاضافة للقبول الي بيجي من الله والكاميرا تصور قلوب وليس وشوش فقط.

وكشف السقا أنه  لديه الخبرة في التمييز بين الكاذب والصادق حتى في التمثيل قائلاً: "عندنا كذاب شاطر وعندنا السهل الممتنع الاول ينجح  ويعصد  ويحصل على جوائز  بين " السهل الممتنع"  بينجح أسهل وبيعلم في قلوب الناس".

وأوضح أن الجزء الثاني في فكرة " النجومية " يعتمد على فكرة  الوجود على الأرض دائماً في الشارع بين الناس قائلاً: "للأسف الناس فاكرة أن النجم ومش بحب  كلمة "نجم" أننا غير قابلين للمس عشان كده الناس الطيبين والغلابة لما بيسلموا على الفنان بيحسوا اللي جوانا وإننا لحم ودم زيهم أنا شخصياً بكسر الحتة دي".


ووصف السقا،  فئة الفنانين التي لاتفضل التصوير مع الناس في الشارع  بـ "العزل الفني" قائلاً:  "ده إسمه العزل الفني .. وده غلط جداً  أن حد يعمل حوالين نفسه دائرة ممنوع اختراقها  لان لو الناس حبت الفنان هي الي هتحميه وتقف معاه   كفاية دعوة واحد غلبان ممكن تسعدك بقية عمرك  كفنان".