الأربعاء 15 مايو 2024

بعد نجاح ضيعنا.. تعاون جديد بين عمر كمال وعبد الباسط حمودة

عمر كمال وعبد الباسط حمودة

فن28-6-2022 | 16:36

منار بسطاوي

كشف مؤدي المهرجانات عمر كمال، عن استعداده لطرح أحدث أعماله الغنائية بالتعاون مع الفنان الشعبي عبد الباسط حمودة، وذلك بعد نجاح تعاونهما الأول من خلال أغنية "ضيعنا".

ونشر عمر كمال، عبر صفحته الرسمية بموقع تبادل الصور والفيديوهات "إنستجرام" فيديو يجمعه بالفنان عبد الباسط حمودة، ويقول به عبد الباسط حمدة لعمر: "أنت المرة اللي فاتت ضحكت عليا وأدتني ساعة وأنت بتسافر أمريكا ومكسر الدنيا حفلات فأنا المرة دي مش هقبل أقل من طقم ذهب مكون من سلسلة وخاتم وإنسيال".

وعلق عمر كمال على الفيديو قائلًا: "استنوا الأغنية الجديدة بعد نجاح ضيعنا".

 

 

 

 

View this post on Instagram

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A post shared by Omar kamal (@omarkamal.official)

وفي نهاية عام 2021 طرح المطرب عمر كمال أغنيته الجديدة "ضيعنا" بالتعاون مع المطرب الشعبي الشهير عبد الباسط حموده، على طريقة الفيديو كليب علي "اليوتيوب"، حققت أكثر من 10 آلاف مشاهدة في أقل من ساعة.

 

أغنية "ضيعنا" من كلمات عمر قطب، مصطفي الجن، إسلام المصري، ألحان عمرو قطب، إسلام المصري، توزيع إسلام شيبسي.

وتدور كلمات الأغنية: شبعانين وعنينا مليانه..مش محتاجين من حد إعانه..واللي فجيبنا لو كان لينا.. كان زمانا ملوك بأمانه..  ضيعنا ياما  كتير فلوس..لا تاكلها نار ولا حتي سوس.. لا القرش علا  فيوم مقامنا..ولا خلانا ع الناس ندوس..احنا ملوك النزاهه واسألوأ علينا..يقولولكوا دولا بشوات المدينه.. أبطال الجمهوريه..في الكرم والفنتظيه..ونزاهة  الدنيا ديه..والشياكه فينا.. ضيعنا .. خدعنا..ودعنى وسبنى..وانا اعمل ايه يا قلبى ف اللى خدعنى..كيشنا ... وبقششنا..علي غيرنا .. وروشنا..لا بخلنا يوم علي نفسنا..ولا يوم حوشنا. 

Dr.Radwa
Egypt Air