الجمعة 3 مايو 2024

بيومي فؤاد يتصدر تريند جوجل بسبب محمد سلام.. ما القصة؟

بيومي فؤاد

فن6-11-2023 | 12:02

ياسمين محمد

تصدر اسم الفنان بيومي فؤاد تريند محركات البحث جوجل خلال الساعات الماضية، وذلك بسبب حديثه عن الفنان محمد سلام بعد عرض مسرحية "زواج اصطناعي" في السعودية، الذي سبق واعتذر عنه الفنان محمد سلام وقد وجه بيومي فؤاد رسالة شديدة اللهجة إلى محمد سلام مما جعله حديث السوشيال ميديا.

وتعرض الفنان بيومي فؤاد إلى هجوم كثير من قبل الفنانين والإعلاميين والمخرجين، من خلال حساباتهم الشخصية بموقع التواصل الاجتماعي المختلفة، حيث كتبت المخرجة كاملة أبو ذكري منشورا على حساباتها بموقع التواصل الاجتماعي الفيسبوك، قائلة:"الأستاذ الفنان اللي كنت واحدة من محبيه.. لو حضرتك فاكر إنك لما تعمل عمل اتحضر واتكتب واتنفذ في تلات أيام.. وتروح تعرضه وترقص وتغني وتضحك وبعد كده تاخد آلاف الدولارات.. لو ده بتسميه فن فأنا لا يشرفني إني أكون زميلة لك في هذه المهنة،لما تكون بتعرض التفاهات دي ده لا يشرف الفن المصري.. ولما تعرض التفاهة دي وجارك بيدبحوا أطفاله ونساءه ورجاله وتقولي الفن يبقى معنديش كلام أقدر أقوله غير إن الإحساس والفن نعمة أنتم آخر ناس تتكلموا عنها".

بينما وجهت الإعلامية مفيدة شيحة رسالة شديدة اللهجة لـ بيومي فؤاد من خلال برنامج "الستات": "نلوم موقف بيومي فؤاد اللي حصل إمبارح، وأنا لا ألومك على إنك تزعل من محمد سلام، لكن ألومك كمواطنة مصرية إنك تطلع على خشبة مسرح دولة أخرى وتلوم ممثل مصري آخر أخذ موقف في بلده بشأن شيء".

وأضافت: "فكرة إننا نتخانق أو نهزأ بعض برا بلدنا ده يقلل منا ولا يعلينا، وإوعى تفتكر إنك بالتصفيق اللي حصلت عليه إمبارح بقيت البطل المغوار، حضرتك بقيمتك وسنك وتعليمك وحب الناس لك كنت ممكن تعمل لايف في بلدك تنتقد فيه محمد سلام، وكانت الناس هتحترمك".

وأيضا قام رواد مواقع التواصل الاجتماعي بالهجوم عليه بالإضافة إلى أنه فقد نحو 200 ألف متابع عبر حسابه الشخصي بسبب هجومه على زميله الفنان محمد سلام.

وقال الفنان بيومي فؤاد لمحمد سلام: "من حقك أنك تعتذر عن المسرحية، لكن مش من حقك أنك تغلط في فنك.. إحنا ما بنجيش عشان نضحك حضراتكم.. إحنا بنقدم فننا المصري، وإنتم بتحترمونا وإحنا بنحترمكم جدا.. شئ عظيم إن أنا أخرج واتصور مع شاب سعودي أو سيدة سعودية، وهي تعلم أن أنا مصري فأنا بشرف بلدي.. محمد أنور راجل وأنقذ موقف وكان قدها.. وأنا فنان مصري وليا الشرف.. جيت المملكة العربية السعودية وليا الشرف.. إحنا بنتعب وبنقدم فن ولو الموضوع كده في فنانين كتير من أيام نجيب الريحاني المفروض ينتحروا".

 

Dr.Randa
Dr.Radwa