الجمعة 24 مايو 2024

«شقى الرقصات» يدفع فيفي عبده إلى قمة اهتمامات الجمهور على جوجل

فيفي عبده

الهلال لايت1-9-2021 | 12:40

إيمان علي

عادت الفنانة فيفي عبده لتتربع على قمة قائمة الأكثر بحثًا على محرك جوجل في مصر، بأكثر من 5 آلاف عملية بحث خلال الساعات الماضية، وذلك بسبب فيديو قديم تم تداوله بكثرة على مواقع التواصل الاجتماعي مؤخرا.

تداول راواد موقع التواصل الاجتماعي فيس بوك مقطع فيديو لحوار قديم للفنانة فيفي عبده جمعها مع الراحلة تحية كاريوكا، في برنامج من تقديم الإعلامية هالة سرحان، وهو المقطع الذي أثار جدلًا واسعًا بين الجمهور.

وخلال اللقاء، تحدثت فيفي عبده عن أجور الراقصات والمكاسب التي يحصلون عليها من هذا العمل، مؤكدة أن هذه الأموال لم يحصلوا عليها دون جهد، وقالت: "إحنا كل قرش بناخده تعبانين فيه تعب كبير، إحنا شقيانين أوي بالقرش، وربنا يبتلي أي حد بيلوم علينا أن يشوف التعب اللي بنشوفه في شغلنا، ده احنا الألماظ في بدلة الرقص بيقع على المسرح بيدخل في رجلنا يعورنا، فاتعلمت ألبس جزمة وأرقص بيها".

وتابعت فيفي: "ده احنا بنرقص ببدلة الرقص في عز البرد، وتبقى الستات قدامنا قاعدين بالفرو مش عارفين يصقفوا من كتر البرد، ومنقولش أن القرش جه بسهولة، وربنا بيباركلنا في فلوسنا عشان بنشقى".

وأثار الفيديو سخرية واسعة من رواد السوشيال ميديا، والذين هاجموا فيفي عبده بسبب حديثها عن تعب الراقصات.

وفي الفترة الماضية، تعرضت فيفي عبده لأزمة صحية كبيرة، وخرجت العديد من الشائعات التي تتحدث عن إصابتها بالشلل ودخولها إلى غرفة الرعاية المركزة، ما دفعها إلى الرد فقالت: "أنا في البيت، أنا عايزة أطمنكوا عليّ أنا مش في المستشفى زي ما هما منزلين، أنا عيانة وفي البيت، بتعالج في البيت عشان ضهري واجعني مش أكتر، معنديش أي حاجة، اللي عندي إني أنا محتاجة دعاء الناس، لأني فعلا مكنتش قادرة أمشي على رجليا، الحمد لله رب العالمين أديني بتعالج وإن شاء الله هبقى كويسة".

وأضافت: "مكنتش بقدر أتحرك فجأة رجلي وجعتني بدون أي سبب، نازلة من على السرير حاجة ضغطت على العصب وألمها فظيع جدا".