الإثنين 13 مايو 2024

«الاختيار 3».. الحلقة 17 تتصدر جوجل بتسجيل مرسي والشاطر عن حزب النور

الاختيار 3

فن19-4-2022 | 16:52

همت مصطفى

ينتظر الجمهور عرض الحلقة 18 من مسلسل «الاختيار 3»، الذي يستمر في الكشف عن أسرار الجماعات الجهادية والسلفية التي فتحت لها الإخوان الإرهابية الباب على مصراعيه للعبث بمقدرات واستقرار مصر، ويكشف كذلك عن كواليس أخطر 96 ساعة في تاريخ مصر.

وتصدّرت الحلقة 17، من «الاختيار 3»، ترند جوجل وحديث رواد التواصل، وخاصة بعد أن كشفت تحكم خيرت الشاطر وجماعته في المعزول مرسي، والكشف عن تفاصيل تخصهم مع حزب النور، وامتناعهم عن التحالف مع الحزب السلفي.

وشهدت الحلقة 17 من مسلسل  «الاختيار 3»، عرض تسجيل حقيقي لأول مرة، لكشف تحكم خيرت الشاطر بالمعزول محمد مرسي في إدارة شؤون البلاد.

وقال الشاطر: «دلوقت قالهم بمنتهى الوضوح مفيش حاجة اسمها تحالف بين الإخوان والنور دا مرفوض وهيعملنا مشكلة كبيرة في مصر استقطاب الإسلاميين وغير الإسلاميين دلوقي أحننا نتبنى مبادرة وائتلاف واسع جدًا فيه كل من يرغب الانضمام له في مجلس الشعب»

وأضاف خيرت الشاطر: «وانتو هتبقوا موجودين في هذا الكيان اهلًا وسهلًا متجيش تقلي الوفد علماني دي كتلة مش عارف في الأول قبل الانتخابات كانوا رافضين دا وازاي خرجوا من التحالف السياسي عشان الوفد».

ليرد مرسي: «عملوا بالنصيحة أوي فرحوا نيلوها الناحية التانية، ليقاطعه الشاطر: «على فكرة محمد نور بيشتغل لوحده».

وتابع مرسي: «محمد نور جه قعد معايا»  ليرد الشاطر «قالو كلام كويس في القعدة اللي حضرها عماد أنا عرفت أن جاتله معلومة أكيدة».

وأضاف مرسي: «محمد نور قلي قبل كدا أنا وهشام مصطفى كنا شغالين في تنظيم وكنا بنتعامل مع أمن الدولة بس أنا بطلت مش عارف هشام مصطفى بطل ولالا وبعدين بيلعب في كل حاجة محمد نور».

فيما رد الشاطر: «على فكرة كان متجوز أجنبية  .. والمؤتمر الأخير اللي عملوه وراح هو حضره دا لوحده».

وقال مرسي: «دا عاملين هيئة عشان عشان مراقبة البرلمان دا شغل جنان رسمي».

ورد الشاطر: «ما هو دا محمد أنور وعصام سلطان والمصريين الأحرار».

أبطال «الاختيار 3»

مسلسل «الاختيار 3» بطولة ياسر جلال، أحمد السقا، كريم عبدالعزيز، أحمد عز، خالد الصاوي، أحمد بدير، عبدالعزيز مخيون، منى عبدالغني، أمير المصري، محمود البزاوي، سمر مرسي، إيمان العاصي، آدم الشرقاوي، مجدي فكري، محمد رياض، شريف حافظ، بيومي فؤاد، صبري فواز، شريف خير الله، بجانب مجموعة من ضيوف الشرف، ومن تأليف هاني سرحان، وإخراج بيتر ميمي.

Dr.Radwa
Egypt Air