الإثنين 29 ابريل 2024

الحوار الوطني.. رئيس التمثيل التجاري: تصريحات الرئيس السيسي دعم للصناعة

يحيى الواثق بالله

أخبار20-6-2023 | 15:15

محمود بطيخ

أكد الوزير المفوض التجاري يحيى الواثق بالله رئيس التمثيل التجارى، أن حديث الرئيس السيسي عن حاجة مصر  لـ 100 مليار دولار لسد الفجوة الاستيرادية للدولة المصرية هو حافز كبير من أجل دعم الصناعة، موضحًا أن الصناعة لازالت تساهم بـ17% فقط من الناتج المحلى.

وأشار إلى أن مساهمتنا فى الصادرات كقطاع صناعى ضعيفة جدا وعشان أول هدف للرئيس السيسي بضرورة زيادة الصادرات إلى 200 مليار دولار.

جاء ذلك فى جلسة مشتركة بين لجنتى الصناعة والاستثمار الخاص بالحوار الوطنى، بشأن سياسات توطين وتعميق الصناعة وتشجيع الصناعات الصغيرة والمتوسطة.
 
وقال الواثق بالله، إن منظومة الدعم يجب ألا تقتصر على الهيكل الصناعي الحالي ويجب البحث عن مجالات صناعية جديدة يمكن المنافسة بها عالميا، مضيفا "خلينا نشوف دول الجوار بتشتغل إزاى دولة زي تركيا 60% من إنتاجها صناعة وكلها صناعات مش موجودة في مصر لما أكلمك عن الهواتف الذكية والأدوات المنزلية كل ده مش موجود".
 
 
وتابع الواثق بالله، "مهما اشتغلنا على الهيكل الصناعي مش هنحقق طموحاتنا بالوصول لرقم تصديري كبير، لازم ندخل صناعات جديدة ويكون فيها تكنولوجيا، لازم يكون فيه قانون واحد للصناعات، لازم نختار قطاعات بعينها نشتغل فيها مفيش دولة بتشتغل في كل الصناعات"، مطالبا بدعم قطاع التدريب والتأهيل الصناعى لامتلاك أيدى عاملة مدربة.

Dr.Randa
Dr.Radwa