الثلاثاء 21 مايو 2024

السيسي يشيد بـ«الاختيار».. ويؤكد: نقل الوقائع للمواطنين دون مبالغة وقدم صورة حقيقية.. وأبطال المسلسل: قدمنا رسالة مهمة وتكريمنا من الرئيس يوم عظيم

تحقيقات11-10-2020 | 15:49

إشادة كبيرة وجهها الرئيس عبد الفتاح السيسي لأبطال مسلسل الاختيار، الذي عرض في شهر رمضان الماضي، على عدة فضائيات، والذي جسد قصة بطولة الشهيد أحمد المنسي، ونال إعجاب جموع الشعب المصري وقت عرضه.


وتقدم الرئيس السيسي، اليوم الأحد، خلال الندوة التثقيفية الـ32 للقوات المسلحة بمناسبة الذكرى 47 لانتصارات أكتوبر المجيدة، بالشكر والتحية لأبطال مسلسل الاختيار لما بذلوه من جهد وآداء في إيصال رسالة العمل الفني إلى المواطنين داخل مصر وخارجها.


وأكد السيسي في كلمته أن "المسلسل الحقيقة كان صورة رائعة لواقع عشناه وبنعيشه وتمن دفعته مصر وأبنائها سواء للفكرة الخبيثة اللي العناصر دي بتقدمها أو للناس اللي بتقدم نفسها لبلدها".


نقل الواقع بدون مبالغة


وفي حديثه لأبطال المسلسل، قال السيسي "فاجئتوني لما خرجتم بسرعة كده، كل اللي اشترك واشتغل معاكم في المسلسل ده علشان يخرج بصورة رائعة فيها صدق حقيقي مش بس وصل للمصريين فقط، الوقائع اللي اتقدمت مفيهاش مبالغة بأي شكل من الأشكال حتى لو بعضها فيه قسوة لينا كمصريين، ولكل من شاهد المسلسل، كانت الرسالة لمصر ولخارجها".



ووجه الشكر لأبطال المسلسل، قائلا:" الشكر ليكم مش على الجهد المبذول ولكن على الفكرة اللي اتقدمت رائعة وعظيمة، خلال سنين كتير من تناول إعلامي لما يتم في سيناء لم تصل للناس زي ما عملتم، إيه المطلوب، مطلوب كتير أوي، دلوقتي عايشين وحجم الإنجاز اللي ربنا ساعدنا فيه وكنا فين في 2011 و2012 لحد دلوقتي، وحق الأجيال الحالية والقادمة يشوفوا مش نضال المصريين للحفاظ على بلدهم، يشوفوا أد إيه مصر قدمت".


 

الشهيد المنسي


وعن الشهيد أحمد المنسي، أكد الرئيس السيسي أن "المنسي واللي زيه عند ربنا وخلاص وربنا اللي هيجازيهم، لينا فرصة ننقل كفاحهم واستشهادهم علشان نقول لكل بيت قدم شهيد متشكرين للي قدمتوه، إحنا عشنا وهما أسر فقدت أبنائها".، مضيفا "أشكر أبطال المسلسل على أنهم استطاعوا يجسدوا الدور ده بكل معنى الكلمة، قدمتوا صورة حقيقية ليهم، الصورة كانت صعبة وفي ناس بنبقى عايزين نمسكهم نحاسبهم أو نقاتلهم لو اضررنا وناس تانية بتروح عند ربنا سبحانه وتعالى علشان البد دي تعيش".


كما أكد أن العمل قدم صورة رائعة لواقع نعيشه وثمن تدفعه مصر وأبنائها لمواجهة الأفكار الخبيثة التي يحاول البعض نشرها، حيث نجح أبطال المسلسل في توصيل الصورة القاسية عن ما نواجهه من الإرهاب.


أبطال المسلسل يشيدون بالتكريم


وخلال الندوة، توجه الفنان أمير كرارة بالشكر لقيادات القوات المسلحة، على تكريمها له، على هامش فعاليات الندوة التثقيفية الـ32 للقوات المسلحة المصرية، مؤكدا: "قدمنا رسالة مهمة في مسلسل الاختيار من أول يوم رمضان، وإحنا بنتكرم من الناس والنهاردة التكريم عظيم، علشان بنتكرم من رئيس الجمهورية.. شكرا وتحيا مصر".


 

كما تقدم الفنان أحمد العوضي، بالتهنئة للشعب المصري وقياداته بمناسبة الذكرى الـ 47 لحرب أكتوبر، معربا عن سعادته بلقاء الرئيس السيسي، على هامش الندوة التثقيفية اليوم، حيث أكد أنه عندما ترشح لدور الخائن هشام عشماوي، واجه صراع نفسي عن كيفية أداء هذه الشخصية التي تحمل الحقد والكره ضد الشعب المصري.


وأضاف: "سعادتي الحقيقية كانت في ردود أفعال الجمهور في الشارع لأني شعرت بأني أديت رسالتي ونقلت الصورة الحقيقية لأهل الشر".، موجها حديثه للسيسي: "الله المستعان على كل أعداء الوطن".