الأحد 16 يونيو 2024

الكاتبة نهلة كرم: "العيد لعب وعجل ودوشة وفرجة على الأفلام"

الكاتبة نهلة كرم آخر أعمالي المقاعد الخلفية وعن العيد: العيد لعب وعجل وفرجة على أفلام

ثقافة13-5-2021 | 17:42

بيمن خليل

قدمت الكاتبة "نهلة كرم" التهنئة للشعب المصري وكل الأمة الإسلامية بحلول عيد الفطر المبارك وتتمنى من الله على أن يديم السلام على أمتنا وشعبنا وأن يزيل جائحة فيروس كورونا للأبد، موضحة خلال تصريحاتها مع بوابة دار الهلال على حرصها لقضاء أول يوم في العيد مع الأهل بعيدًا عن أي أمور جدية.

ااكاتبة نهلة كرم

وقالت نهلة: أول أيام العيد لعب وعجل وفرجة على أفلام، أما بالنسبة لبقية أيام العيد برجع لروتين الحياة العادي؛ وعادةً بيبقى العيد مرحلة فاصلة في حياتي لإعادة الشحن.

 

تابعت الكاتبة عن أجواء السفر في العيد: "لا للأسف مش بسافر بكون مرتبطة بأهلي".

 

وذكرت "كرم" عن ذكرياتها في العيد: العيد بالنسبة لي دايمًا دوشة وصخب في أول يوم، وبعد كدا فراغ وملل باقي الأيام، واللي بيتبقى منه وبكون ممتنة له هو الوقت اللي بقضيه مع أهلي وصورنا سوا، كل عيد لازم يبقى فيه صور تجمعنا.

 

أضافت "الكاتبة نهلة كرم" خلال تصريحاتها مع بوابة دار الهلال عن هواياتها وطقوسها في القراءة والكتابة في أيام العيد: ثاني وثالث يوم بيكون فيه وقت كبير للقراءة، وعادةً بيبقى كتاب كبير، ورواية لطيفة خفيفة.

 

تابعت نهلة حديثها عن هواياتها الأخرى: الهوايات التانية اللي بحبها زي التمشية والرياضة وأي حاجة تانية بتكون بعد العيد، لأني مبخرجش في العيد.

 

عبّرت نهلة كرم أنها تفتقد في العيد إلى وجود أبيها الله يرحمه: "كان نفسي يكون موجود معانا" بتجمعني بيه كل التفاصيل الصغيرة في اليوم دا معاه، مش شيء معين على قد ما هي تفاصيل في غاية العادية بس في وجوده بيبقى ليها طعم تاني، كفاية بس شعور لما كنت بلعب مع قرايبي وأحتاج أي حاجة أروحله جري، كان وجوده مطمني في كل الأوقات.

الروائية نهلة كرم

قالت نهلة أنها تتذكر في طفولتها أكثر الأماكن التي كانن تعتاد وتحب زيارتها في العيد: "بيت جدتي كان لازم أول يوم كلنا نتجمع هناك، لكن حاليًا أول يوم عند أخويا".

 

أضافت كرم أن للعيد ارتباط كبير بالأغاني التي علقت في ذاكرتنا وأكثر أغنية أحبها أغنية

"يا ليلة العيد" لافتة "بحبها جدًّا يعني".

 

صرحت نهلة كرم لبوابة دار الهلال عن عملها القادم: خلصت رواية فعلًا بس مش عارفة هتلحق معرض الكتاب القادم 2021 ولا لأ ولم أستقر على اسم لها حتى الآن.

 

كان آخر أعمال الكاتبة الروائية نهلة كرم رواية "المقاعد الخلفية" عن دار المصرية اللبنانية.